Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Interviu: Claudiu Bob – Online marketing specialist

În interviul cu Florin spuneam că nu îi place să fie intervievat. Eh, astăzi în Camera de interogatoriu îl avem pe Claudiu Bob – Online Marketing Specialist, care are fix aceeași problema. Nu îi plac interviurile deloc, însă am reușit prin intrebările mele sa îl fac să se simtă confortabil.

Mai jos este transcrierea interviului:

Claudiu

Cum este Claudiu în afara biroului?

Claudiu din afara biroului este destul de asemănător cu cel de la birou, poate prea asemănător.

Odată cu primul meu client, am redescoperit pasiunea pentru citit (pentru că a fost o librărie online) și atunci mi-am adus aminte cât de important este să aloc ceva timp pentru o carte bună. Apoi îmi plac filmele bune, în special filme europene. Încerc să fac asta cât mai des, deși nu îmi iese. Un film bun nu e un blockbuster, ci un film care te scoate din zona de confort și nu iți confirmă doar niște păreri pe care le aveai dinainte; un film care îți poate schimbă perspectiva despre anumite lucruri, în final.

 

În câteva cuvinte despre domeniul tău de activitate?

Ar trebui să vorbesc despre marketingul online în general pentru că am lucrat cu majoritatea tool-urilor disponibile: este un mijloc nou de care oamenii pot profita relativ ușor deoarece în continuare este ieftin în Romania; momentan competiția nu este atât de mare și poți ajunge la majoritatea audienței pe care o vizezi. E normal ca atunci când vrei să îți promovezi serviciul să îți cauți clienții acolo unde petrec cel mai mult timp, adică în online.

 

De ce Marketingul Online? De ce ai ales acest drum profesional?

Marketingul online mi s-a întâmplat mai mult, decât să îl aleg. Lucram în facultate pentru un client ca operator introducere date într-un magazin online. Am început încet, încet să mă ocup și de promovarea în mediul online, apoi m-am angajat într-o agenție de webdesign care oferea și servicii de online marketing. În concluzie, m-am trezit că fac marketing online și pot spune că nu regret.

 

Care este nișa de business pe care ai cea mai mare experiență și ce sfaturi ai da clienților din aceasta?

Nisa în care am lucrat cel mai mult este cea de carte, dar am experiență mare și pe Home & Deco și Instalații sanitare, dar pe tot parcursul profesional am făcut campanii în domenii extrem de diferite: de la HORECA la Industrie Grea.

Ca sfaturi, pentru orice client este să nu privească marketingul online ca pe pomul lăudat. A fost o perioadă la lansarea acestor instrumente în care oricine putea să câștige bani ușor folosindu-le. În prezent, marketing online este obligatoriu pentru o companie, dar oamenii nu mai trebuie să aibă așteptări incredibil de mari. Orice proces de marketing sau de branding, în general orice proces în care vrei să câștigi încrederea oamenilor se face în timp, nu de pe o zi pe alta. Doar gândind așa ai șansa ca businessul tău să crească sănătos. În plus, trebuie să pui clientul pe primul loc, să înțelegi că lucrezi tot cu oameni chiar dacă lucrezi în online. Gândește-te la magazinele din colț, de cartier, unde se creează o comuniune între vânzător și client. Datorită expansiunii comerțului la scară largă, acest lucru nu se mai întâmpla, însă nevoia oamenilor de a fi ascultați și tratați corespunzător a rămas încă vie. Depinde cine reușește să înțeleagă că oamenii au nevoie, atunci când cumpăra un produs, și de un sentiment.

 

Ce etape parcurgi în crearea unor campanii performante?

Cel mai important pas în crearea unor campanii performante este să înțelegi businessul clientului. Apoi urmează partea de strategie (documentare asupra cuvintelor cheie din căutări, asupra competiției, asupra atuurilor in piața etc) și la final implementarea și construcția propriu-zisă în care alegem cu grija limbajul folosit, construim corect din punct de vedere logic campaniile, în așa fel încât utilizatorul să ajungă exact la produsul pe care și-l dorește, chiar dacă uneori el nu știe asta :). În a doua partea a colaborării intervine optimizarea, care este un proces continuu, deoarece mereu apar competitori noi sau modalități noi de a căuta produsele. Pe lângă partea tehnică, un alt aspect important pe care îl avem în vedere este raportarea. În ceea ce facem noi este foarte important să înțelegem ceea ce s-a întâmplat în fiecare luna cu campaniile și cu modul în care acestea au performat. Aceste rapoarte se discuta în mod activ cu clientul, se trag concluzii, se iau decizii în așa fel încât toată lumea să aibă de câștigat.

 

Cum pot fi influențați clienții să cumpere prin campaniile de online?

Cum ziceam, sentimentul creat este foarte important, dar la fel de importante sunt și serviciile de calitate, un preț corect și un site funcțional. Degeaba avem produsele cele mai ieftine, dacă nu avem produse vandabile sau degeaba avem produsele cele mai bune dacă avem preturile cele mai mari, fără a oferi motive solide de cumpărare. Cumva trebuie să existe un mix corect între campaniile noastre, strategia de preț și de business a clientului și modul în care clientul final se raportează la site-ul respectiv. Bineînțeles că utilizatorii pot fi influențați în multe feluri în decizia de cumpărare, dar aici vorbim de nivel mare, de branduri cunoscute. În momentul în care brandul este cunoscut, iar oamenii te recunosc și știu cine ești, vor tinde să aleagă produsul tău dintre altele similare. Un brand puternic înclină foarte mult decizia de cumpărare. Noi recomandăm să se investească și în brand, nu numai în campanii de vânzare directă.

 

Cum prevezi viitorul Google Ads?

Nu cred că aș putea să am o părere mai departe de termen mediu. Pe termen scurt, știm că se va pune accent pe partea de Youtube. De asemenea se pune mare accent pe automatizări, iar Google investește foarte mult în AI. E posibil ca în viitorul apropiat controlul pe care îl avem acum în campanii să fie redus. Acest lucru ar putea să fie sau nu în favoarea noastră.

 

Ce sfaturi ai da unui tânăr care vrea să devină specialist PPC?

Să înțeleagă că nu platforma este cea mai mare provocare. I se va părea la un moment dat că stăpânește toate noțiunile, dar de fapt cel mai important lucru de învățat este strategia și înțelegerea clientului. Provocarea lui va fi să înțeleagă businessul cu care va lucra și să creeze campanii în conformitate cu strategia și ceea ce își dorește clientul, lucru care de cele mai multe ori este cel mai dificil. Foarte des clientul nu are o imagine de ansamblu asupra modului în care vrea să comunice.

Aș mai adaugă că este o piață foarte dinamică și încă la început; va avea loc mult de creștere. 

 

Care au fost cele mai dificile situații de care te-ai lovit în crearea de strategii și campanii?

Cea mai des întâlnită problemă este bugetul insuficient pe nișe foarte concurențiale. În România deja avem câteva verticale în care este foarte greu să mai lupți cu jucătorii mari. De exemplu pe electronice este imposibil să lupți cu marii retaileri de tech, chiar și cu bugete impresionante. De aceea provocarea e să găsim strategia potrivită pentru fiecare dintre clienții noștri.

 

Exista vreun blog sau site pe care îl urmărești cu informații de marketing și ai vrea să îl împarți și cu alții?

Pentru că am început interviul vorbind despre cărți, voi recomanda două cărți în loc de bloguri: una care m-a ajutat să înțeleg mai bine marketingul și una care mi-a schimbat percepția despre modul în care fiecare dintre noi ia deciziile. Prima este Small Data de Martin Lindstrom, a doua este Incognito de David Eagleman.

 

Spune-mi primul cuvânt care îți vine în minte când auzi:

Google – Viteză

Marketing – Influențare

Echipa – Încredere

Gun Media – Ambiții mari

Motto după care funcționezi:

„Carpe diem”

 


  Restul interviurilor proiectului “camera de interogatoriu” pot fi găsite aici:

-> Robert Trandafir 

-> Ana Florea

-> Florin Anghel

-> Denis Batiescu

-> Claudia Dragulin

articol scris deCătălin Dumitru

Ador să cunosc și să vorbesc cu toți din jurul meu, iar atunci când nu vorbesc oamenilor, le scriu.

vezi articolele scrise de Cătălin