Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Interviu: Despre marketingul online cu Robert Trandafir – Co-founder & Head of Strategy

Pentru ca sunt cel mai nou membru al echipei Gun Media in departamentul de dezvoltare al agentiei si plecand de la ideea ca trebuie sa cunosti membrii echipei pentru a face performanta, am hotarat sa imi iau colegii la intrebari, sa aflu mai multe lucruri despre ei, despre ce stiu sa faca, despre cum au ajuns sa faca marketing online si care sunt planurile lor in agentie.

Asadar, din doua in doua saptamani, vinerea, voi publica cate un interviu cu fiecare dintre ei.

Primul pe care l-am bagat in “camera de interogatoriu” este Robert Trandafir, head of strategy si cofondator Gun Media.
Mai jos transcrierea completa a discutiei.

Robert-Trandafir

Spune-mi cateva cuvinte despre tine care nu au legatura cu mediul profesional.

Sunt Robert Trandafir, am 32, 33 de ani (am zis ca nu mai numar dupa 30 incolo 😊 ) sunt casatorit si am o fetita de aproape 2 ani. Imi place destul de mult sa calatoresc si sa fac cam toate sporturile de care sunt in stare. Sunt foarte energic, imi place sa ma implic in tot felul de lucruri si nu prea am stare.
Am jucat si foarte mult sah in scoala, de aici poate si gandirea mea analitica si strategica. Din scoala generala am fost atras de matematica (am si cochetat cu olimpiadele cativa ani) si imi plac foarte mult lucrurile logice.
In ultimii ani sunt din ce in ce mai pasionat de antreprenoriat si imi doresc sa creez un business sustinut de o echipa super faina care sa lase ceva in urma.

Care este domeniul tau de activitate?

Ca si profesie ar trebui sa fiu functionar public, pentru ca am terminat Administratie Publica, dar nu am profesat niciodata in zona aia. Am intrat in 2007-2008 in lumea marketingului digital printr-o agentie de web design, care mi-a facut prima data cunostinta cu Google Analytics, cu diversi metrici de performanta, cu ce implica un site, o identitate vizuala, cu ce campanii poti sa faci…evident, in felul in care se faceau aceste lucruri in 2008.
Doi-trei mai tarziu, am intrat intr-o agentie de SEO ca specialist. Acolo am avut ocazia sa lucrez pe foarte multe proiecte, am invatat foarte multe si am avut norocul sa dau peste niste colegi extraordinari si am evoluat pana la stadiul de responsabil departament SEO.
In 2013 am decis sa o iau pe cont propriu si sa imi deschid propria firma. Am deschis o agentie de SEO impreuna cu un fost coleg, agentie care avea sa fie un fel de unchi sau tata al agentiei Gun Media, pe care o coordonez acum impreuna cu Ana si Florin.

Ce inseamna pentru tine Marketingul Online?

Un domeniu 100% interactiv, care mi se potriveste manusa si se pliaza cu personalitatea mea. In fiecare zi afli lucruri noi, gasesi provocari noi in absolut orice si, cel mai important pentru mine, poti sa ai satisfactia de a pune bazele unei strategii si de a vedea rezultatele destul de rapid.

Marketing online vs offline. Plusuri si minusuri.

Mi-ar fi placut foarte tare sa am un background de marketing clasic, sa imi pot da seama din practica cat de mult se aseamana sau cat de mari sunt diferentele dintre ele.
Am citit in schimb despre marketingul clasic tocmai pentru a intelege mai bine ce am de facut in mediul digital.

Plusurile Marketingului offline sunt chiar bazele marketingului (nu stiu…cei 4 P din marketing : produs, pret, piata, promovare). Trebuie sa ai in vedere produsul sa faci profilul unui consumator, sa te gandesti cum poti ajunge la el, cum il targetezi si care sunt cele mai bune metode.
Ce vreau sa zic este faptul ca plusurile marketingului clasic sunt date de o metodologie clara (invatata in scoala) si de faptul ca e obligatoriu sa pleci de la aceste baze si sa le aplici in mediul online prin campaniile pe care le faci. Fara sa ai bazele clare de marketing nu poti avea campanii digitale reusite.
Insa, nu as putea vedea in momentul de fata campanii de marketing clasic fara sa fie sustinute de marketing digital. E ca si cum ai renunta gratuit, fara un temei bun, la o sursa mare de consumatori.

Trebuie sa te gandesti ca ai validarea clientului mult mai repede, ajungi la publicul tinta mult mai rapid si, ceea ce este cel mai important pentru orice brand, obtii feedback aproape instantaneu printr-un email, printr-un chat, printr-o campanie in retelele Sociale, avand review-urile pornite pe pagina de Facebook ( 😊 ) etc.
Pe scurt, ai reactia rapida a consumatorului si ai posibilitatea sa ajustezi repede orice greseala si sa iti imbunatatesti performantele.
Marketingul clasic nu are aceasta posibilitatea. Daca ai pornit o companie, un eveniment, vei putea trage concluziile doar la sfarsit si vei putea sa imbunatatatesti abia urmatoarea campanie. Nu ai posibilitatea de ajustarea in timp real a strategiei.
In Google Ads, de exemplu, ai dat drumul la o campanie si vezi ca nu functioneaza, actionezi. A doua zi ai schimbat anumiti parametri si ai ajustat campania din mers, ajungand la rezultatele dorite mult mai rapid. Asta ar fi marele avantaj al marketingului online, ca esti ancorat in realitatea campaniei mult mai rapid.

Care sunt etapele pe care le parcurgi cand creezi o strategie pentru campaniile de marketing online la un client nou?

Ma intereseaza foarte clar sa inteleg businessul. Dupa cum spuneam si mai devreme, este important sa inteleg produsul, sa pot profila consumatorul si sa pornesc campaniile de la niste obiective clare. Daca vorbim de campanii de performance intrebarile obligatorii sunt : “Ce vrei sa vinzi? Cui vrei sa vinzi? Unde vrei sa vinzi ? Cat vrei sa vinzi?” In functie de raspunsul la aceste intrebari reusim sa stabilim impreuna un buget.
In fapt, la buget mereu sunt 2 variante:

  • ori vine clientul si ne spune ca are bugetul X si ar vrea sa il investim cat mai bine si sa il crestem dupa ce atingem o rata de profitabilitate. Trecand prin intrebarile anterioare ne dam seama ce canale s-ar plia mai bine la inceput.
  • ori, varianta ideala, vine clientul si are obiectivele clar setate. Pe baza obiectivelor construim un buget impreuna. Avand istoric, experienta din spate, date de la client, reusim sa facem o estimare de buget, sa cream o strategie si sa o implementam.
    In functie de nisa si de obiective alegem canalele de marketing digital care se potrivesc.

Nu am vazut nici un business sa nu aiba nevoie de Google ads. Daca ai un produs de interes, 100% exista cautari asupra acestui produs pe google, deci este primul canal catre care trebuie sa te indrepti.
Nu prea am vazut businessuri care sa nu poata sa obtina clienti folosind retelele sociale. Profiland corect un consumator, poti ajunge la el prin Facebook, Instagram si, in cazul b2b, LinkedIN.
Cu siguranta ai nevoie de campanii de continut. Utilizatorii din ziua de astazi consuma foarte mult content indiferent ca e scris, video sau audio. Educatia asupra unui produs si-o fac prin acest content, iar un continut de calitate ajuta in a lua decizii ulterioare de cumparare.
Recomandarea noastra catre clienti este sa aiba grija de blog, sa intretina pagina de Facebook, sa aiba grija de canalul de Youtube si sa creeze continut de calitate pentru actualii sau viitorii consumatori.

Cum te asiguri ca obiectivele setate pentru o strategie vor fi atinse?

Cu pasi mici de bebelusi. Spargem obiectivul mare in obiective mai mici si le verificam la fiecare moment pe care il decidem. De exemplu, daca vine un client care are 10 vanzari pe zi si obiectivul este sa aiba 100, atunci ma uit prima data cum fac sa aiba 20. Nu exista o reteta de a atinge un obiectiv, dar exista multa analiza si imbunatatire a procesului, iar daca acestea sunt urmarite in amanunt, cu siguranta lucrurile se vor intampla. Bineinteles, ai nevoie de un produs vandabil, un brand bun, de campanii de loializare a clientilor.

Care sunt caracteristicile/abilitatile unei agentii performante de marketing online?

Cel mai important este sa deschida mult ochii si sa analizeze actiunile.
Poti concepe niste campanii bine facute, avand toate premisele de a indeplini obiectivele, dar nu se va intampla acest lucru daca nu le vei observa periodic si nu le vei optimiza permanent.
Gandeste-te la un vapor care porneste dintr-un port si trebuie sa ajunga in altul. Nu este de ajuns sa ii pornesti motoarele si sa ii stabilesti traseul pe gps. De-alungul calatoriei capitanul va trebui sa ia niste decizii in functie de ce se intampla in calatorie.
Daca vrei sa castigi un meci de fotbal va trebui sa il joci. Trebuie sa intri in teren, sa fii constient ca nu esti singur, ca ai o echipa langa tine formata din oameni diferiti, dar care la un loc au acelasi obiectiv.
Tocmai de aceea, clientii Gun Media nu lucreaza cu un singur om, ci lucreaza cu un specialist din fiecare departement, iar toti se transforma intr-o echipa pentru el. Atentie !!! Si clientul face parte din aceasta echipa 😊. Cu cat colaboram mai bine, cu atat rezultatele sunt mai bune.

Care sunt situatiile dificile frecvente care apar in Marketingul online?

O problema a businessurilor mici si mijlocii este urmatoarea: se intampla des sa vina clienti care vor sa porneasca cu un buget mic, pe care putem sa il marim doar dupa ce apar rezultatele. Nu functioneaza mereu lucrurile asa.
Ai nevoie de multe ori sa aloci un buget mai mare initial, « sa deschizi palnia », sa atragi mai mult trafic si dupa aceea sa il rafinezi si sa vezi exact ce functioneaza.
Exista branduri care nu sunt pregatite sa isi mareasca businessul in mediul online pentru ca nu au deloc cunostinte in zona asta si se asteapta, daca lucreaza cu o agentie, sa li se rezolve toate problemele. Dupa cum ziceam mai devreme, ca sa ai o campanie buna, trebuie sa colaborezi foarte mult cu echipa. Noi transpunem intr-adevar marketing tau clasic in marketing online, dar tu ca si client trebuie sa ai o strategie de marketing clasic.

Cat conteaza bugetul in succesul campaniilor? Dar strategia?

Poti sa compensezi cu o strategie buna un buget mai mic, insa tot este nevoie de o baza sustenabila pentru a putea sa iti pui in aplicare ideile din strategie. Daca obiectivele sunt sa  promovezi 7 destinatii de vacanta ale unei agentii de turism, oricat de buna ar fi strategia, daca nu exista buget pentru fiecare in parte, nu are cum sa functioneze. De aceea este nevoie de un buget minim care sa fie discutat cu agentia si sa poata sustine indeplinirea unor obiective clare.

Ce buget se recomanda pentru o campanie decenta/optima?

Eu explic clientilor asa: In 2018 rata medie de conversie a unui magazin online in Romania a fost intre 1,7% – 1,8%. Asta inseamna ca daca vrei sa ai doua vanzari intr-o zi, ai nevoie de o suta si ceva de oameni pe campania creata. Asadar, poti porni simplu de la logica asta si construiesti un buget de performanta care sa fie relevant si ancorat in obiective clare.

Ce viitor prevezi marketingului online?

Cu siguranta nu va mai exista in urmatorii ani vreun business serios care sa nu aiba bugete alocate pe marketing online. Marketingul online nu va fi o parte a marketingului, cand vei spune marketing te vei gandi din start la componenta de online. Daca vei avea o pozitie de Sef Birou Marketing la brandul X, atunci in fisa postului vei regasi si cuvinte precum SEO/ PPC/ Social Media/Relatia cu agentiile de performance alaturi de expozitii, targuri, printuri, evenimente, etc 😊.

Spune-mi primul cuvant care iti vine in minte cand auzi:

Google – R: Rapid
Trafic – R: Greu
Marketing – R: Bun
Echipa – R: Faina
Gun Media – R: Viata

 

La final, cateva sfaturi pentru cei care vor sa inceapa noi campanii de promovare, in fara de cele pe care le-ai dat pana acum.

Sa stie ce vor din campaniile respective, sa le discute si sa dea incredere mediului online ca le poate genera ceea ce isi doresc. Mai bine zis, primul sfat este sa inceapa si sa nu astepte sa creeze campania perfecta, site-ul perfect,  produsul perfect etc.

Moto-ul lui Robert: “Done is better than perfect, because Gun Media can optimize it”


Acestea fiind spuse, ne citim peste fix doua saptamani.

Restul interviurilor proiectului “camera de interogatoriu” pot fi găsite aici:

-> Ana Florea

-> Florin Anghel

-> Denis Batiescu

-> Claudia Dragulin

articol scris deCătălin Dumitru

Ador să cunosc și să vorbesc cu toți din jurul meu, iar atunci când nu vorbesc oamenilor, le scriu.

vezi articolele scrise de Cătălin