Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Sfaturi practice pentru marketing online de criză

Situația actuală poate reprezenta o provocare pentru branduri la nivel de comunicare. Totul a evoluat foarte repede și abia dacă ai timp să te dezmeticești, să accepți și să îți faci un plan de acțiune pentru perioada următoare.

Vânzările pot avea de suferit. Oare să te concentrezi pe o politică agresivă de discounturi și beneficii pentru a rămâne pe linia de plutire?

Sau focusul să fie pe informare, educare și o mai mare efervescență a activității brandului tău în online?

Sau de ce nu, amândouă, dar echilibrat îmbinate?

Am promis că o să revenim cu un articol mult mai practic, cu best practices pentru această perioadă pe care noi le-am aplicat. Am încercat să ne aducem toți contribuția astfel încât să găsești aici câteva informații utile atât pentru Social Media, cât și pentru Google Ads și SEO.

 

Facebook, Instagram, Pinterest și timpul disponibil să le explorezi

Când vine vorba de social media, primul cuvânt care ne vine în minte este empatie. Acesta este sentimentul ce trebuie să stea la baza mesajelor pe care brandurile le vor publica în această perioadă. Se poate observa o tendință tot mai mare de umanizare a brandurilor. Acum este momentul cel mai bun să dea dovadă de înțelegere și adaptare la nevoile actuale ale clienților lor.

Tocmai de aceea, dacă exista deja o strategie de comunicare, ar trebui regândită și adaptată de către agentia de marketing sau de tine. Ceea ce se comunică acum, poate avea un impact destul de mare pentru viitor. Dacă oamenii găsesc informații relevante și se identifică cu valorile brandului în special în această perioadă, cu siguranță, acest lucru va conta și după ce totul va reveni la normal.

Dincolo de adaptarea mesajului, trebuie regândită puțin și promovarea. Pentru magazinele online este foarte important să identifice acele produse de interes pentru utilizatori și să le integreze într-un context anume (mesaj și vizual) astfel încât să se plieze cât mai bine situației actuale.

Claudia a făcut o listă cu best practices pe care le-am implementat alături de clienții noștri în aceste zile și pe care ți le recomandăm și ție:

 

1. Fă un mix de comunicare între mesajul axat pe vânzare, dar realizează și materiale educative, informative (articole, live-uri, postări de interes) aplicate acestei perioade.

Ai un magazin de beauty? Ia în calcul că utilizatorii petrec mai mult timp zilele acestea pe rețele sociale. Atrage-le atenția prin articole despre cum să își igienizeze mai bine produsele de make-up, realizează tutoriale scurte cu tips and tricks despre tehnici de make-up/ nails sau despre cum să folosească corect un anumit produs. Focusează-te mai mult asupra produselor de igienă personală, body care.

Dacă ai un magazin de mobilă, realizează scurte tutoriale despre cum să își amenajeze zona de lucru de acasă pentru a lucra într-un spațiu cât mai armonios.

2. Profită de avantajul pe care ți-l oferă contentul educativ și plusează cu o ofertă avantajoasă la produsul vedetă din articolul/ tutorialul sau live-ul pe care îl realizezi.

Cu siguranță vei observa o creștere a interesului față de produsul respectiv, atât timp cât generezi content de calitate.

3. Încurajează mai mult ca niciodată plata cu cardul, transportul sigur la adresă, fără să fie nevoie neapărată de interacțiunea cu livratorul, transportul gratuit la anumite comenzi minime sau oferirea de cadouri la comenzi ce depășesc anumite praguri. Cu siguranță vei avea clienți foarte încântați de această inițiativă.

4. Informează-ți și educă-ți userii într-un mod proactiv prin crearea de anunțuri unitare pe pagina de Facebook, pe contul de Instagram, pe site sau în campaniile de newsletter. Pin-uiește anunțurile importante pe pagină pentru a fi cât mai accesibile. Pentru un plus de încredere, poți face un scurt video cu măsurile pe care le iei în această perioadă pentru igienizarea produselor înainte de a le expedia, precum și modul în care vă organizați pentru a răspunde cât mai eficient posibil cererilor clienților.

5. Dacă solicitările cresc ca număr pe zi ce trece, ia în calcul să îți setezi template-uri de răspunsuri automate care să preia în prima parte fluxul de mesaje și să te ajute în soluționarea cât mai rapidă a cererilor.

6. Așa cum bine știi, multe bugete de marketing ale unor business-uri care își desfășurau activitatea exclusiv online, au fost puse pe pauză, iar spațiul de afișare este mai ieftin. Dacă în acest moment rulezi campanii, verifică costul/ impresii și costul/ click-uri de săptămâna aceasta comparativ cu săptămâna trecută. Ar trebui să observi o scădere a costurilor. Noi am observat-o la conturile pe care le administrăm.

7. Totuși, un spațiu de afișare mai ieftin, nu înseamnă neapărat și costuri/ achiziții mai ieftine. Ia în calcul că aceasta este o perioadă de ușoară incertitudine, nesiguranță, iar căutările informaționale au crescut. Userii se gândesc de 2 ori dacă au nevoie de acel produs sau nu. Tocmai de aceea, oferta ta trebuie să fie suficient de bună sau să evidențiezi produse de interes care ar putea fi folosite cu succes acasă. Ex: un kit de epilare sau de manichiură pentru începători, produse de mobilier care să le sporească confortul atunci când lucrează de acasă.

8. Case Study: O ușoară provocare am întâmpinat la un magazin online care vinde haine office. În situația dată, interesul față de astfel de produse nu se concretizează în majoritatea cazurilor cu o vânzare. Tocmai de aceea, am decis să schimbăm abordarea și să profităm de costurile mai mici de afișare, pentru a comunica mai multe despre povestea brandului, calitatea produselor, tehnicile de realizare. Considerăm această perioadă ca fiind una propice pentru branding, naștem interes, aducem sursă de inspirație și creăm nevoi viitoare.

9. Tocmai de aceea, nu recomandăm business-urilor afectate, care și-au sistat activitatea să își stopeze comunicarea pe termen nelimitat. Orice content educativ și informativ poate genera plus valoare pe viitor. Rămâi în mintea consumatorilor. Găsește alternative pentru a-ți desfăsura activitatea online. Pentru sălile de fitness e un moment propice să realizeze și să promoveze antrenamente pentru acasă.

1.0 Mai sunt și acele business-uri care nu știu exact dacă să stopeze promovarea sau nu. Sfatul nostru este să își analizeze rezultatele din ultimele zile. Este normal să existe o scădere însă, atât timp cât costurile nu au explodat și poți să îți adaptezi strategia de comunicare, nu e indicat să stopezi promovarea. Eventual, poți lua în calcul o scădere a bugetului investit în funcție de specificul business-ului și modul în care a fost afectat. Însă, reține că trebuie să te menții prezent în mintea oamenilor pentru o profitabilitate pe termen lung.

Folosește-te de campanii de retargeting, urmărește costurile și încearcă să adaptezi totul din mers. Noi am făcut o selecție de print screen-uri ale unor ad-uri care ni s-au părut că se pliază foarte bine acestei perioade:

ALT ALT

Pinterest și Instagram sunt în acest moment din ce în ce mai populate, alături de Tik Tok. De ce? Simplu: pentru că tot mai multă lume stă acasă acum și are mai mult timp să “navigheze” pe Internet. Așa că dacă aveai un cont pe Pinterest, Tik Tok sau Instagram, acum este recomandat să postezi cât mai mult.

De ce să crezi Instagram Ads sau Pinterest Ads? Pentru că afacerea ta să iasă și mai mult în evidență. Promovarea pe Instagram te va ajuta să ajungi mai rapid la publicul țintă și să strângi urmăritori. Astfel există posibilitatea să obții conversii și din Instagram, nu doar din Facebook.

Pinterest Ads nu îți vor aduce prea multe conversii, însă cu siguranță îți vor aduce trafic și useri noi. Este foarte important ca Pinurile și adurile să fie relevante, cu vizualuri interesante și inspiraționale.

În această perioadă oamenii caută inspirație pentru lucruri de care nu au avut timp până acum. De exemplu, dacă ai un business cu vânzarea pieselor de mobilier, atunci creează pinuri cu design-uri diferite și cum poate fi integrată mobila ta într-o locuință. Poate că există persoane care vor să își amenajeze casa pe viitor și acum salvează informații. Astfel, crești șansele de a rămâne în memoria userilor sau de a transforma un click într-o conversie pe viitor.

Google Ads – campanii adaptate pentru criză

Colegul nostru, Alex a punctat cele mai importante aspecte de care un specialist Google AdWords ar trebui să țină cont în acest moment.

1.Redistribuie bugetele. În perioada următoare e posibil ca în anumite domenii să existe o schimbare în rândul produselor / categoriilor best sellers. Anticipează cererea și nevoile oamenilor și atribuie bugete în campanii cu potențial de creștere. Astfel vei reuși să menții profitabilitatea campaniilor și volumul de vânzări.

2. Schimbă sau adaptează metodele de licitare. Fiind o perioadă atipică, e posibil ca algoritmii Google folosiți în metodele de licitare automată să fie dați peste cap. În plus, în campanii unde vor exista scăderi / creșteri în volumul de căutari va fi nevoie să schimbi metoda de licitare pentru a menține sau chiar îmbunătăți performanța acestora.

3. Dezvoltă campanii noi și adaptează mesajele: nevoile clienților tăi se schimbă, iar pentru ca tu să-ți poți continua activitatea, iar ei să rămână în continuare clienții tăi, este nevoie să-ți ajustezi strategia de comunicare. Pune-te pentru o secundă în pielea clienților tăi și încearcă să le înțelegi nevoile. Care sunt problemele lor în această perioadă? Ce-i poate ajuta? Ce-i motivează să rămână pozitivi și de ce au nevoie pentru a face asta?

4. Nu uita de content marketing și brand awareness. Oamenii stau în casă mai mult acum decât în mod normal, foarte mulți dintre clienții tăi vor fi mult mai activi în mediul online. Un prilej numai bun pentru ca tu să-ți întărești comunitatea și să te faci cunoscut. Realizează content de calitate și adu câți mai mulți oameni pe site care să te cunoască. E ocazie numai bună pentru a-i face pe oameni să interacționeze cu tine și afacerea ta.

5. Verifică secțiunea de search terms. În perioada următoare e posibil să apară neașteptat de multe căutari noi. Verifică atent secțiunea de search terms, speculează oprtunitățile unde este cazul, iar unde nu este, dezvoltă o listă de termeni negativi pentru ca performanțele campaniilor tale să nu fie afectate.

 

SEO sau cum să fii pe poziții și pe timp de criză

Pentru că serviciul de optimizare este un element cheie pentru un magazin online, Ștefan a explicat de ce este important să continui acest serviciu și care sunt lucrurile pe care le poți face în această perioadă.

Când discută cu un potențial partener de business, specialiștii în strategii SEO țin să menționeze că în mod normal rezultatele se vor vedea în timp (circa 6 luni) și că optimizările nu vor avea un efect imediat asupra traficului organic și al vânzărilor site-ului. Ei specifică acest lucru pe de o parte pentru a-i pregăti și educa pe parteneri și pe de altă parte pentru că optimizarea unui site chiar cere timp. Cu metode legale și corecte, white hat, nu vei ajunge peste noapte sau într-o săptămână pe poziția 1 sau în prima pagină pentru o mulțime de cuvinte cheie relevante business-ului tău.

Întrucât o strategie SEO bine construită durează timp nu este o idee bună să stopezi activitatea de optimizare a site-ului în perioade de criză precum cea în care ne aflăm în prezent.

Chiar dacă o parte dintre competitorii tăi mici/medii vor stopa sau micșora probabil bugetele de SEO, indiferent de industrie în mod sigur vor exista competitori care vor continua să lucreze la crearea de conținut și rezolvarea erorilor din site. Iar dacă oprești acum activitatea de SEO cine va profita și va avea succes în momentul în care economia își va reveni? Ce branduri vor fi urmărite de oameni în această perioadă – cele care au rămas în contact cu ei sau cele care și-au oprit comunicarea?

De asemenea, pentru că optimizarea site-ului este o muncă pe termen lung, o perioadă cu mai puțină activitate poate fi exact oportunitatea de care ai nevoie pentru a te ocupa de acele articole pe care ziceai că le vei face pentru blog sau îmbunătățirile pentru server și viteză care te vor pregăti pentru poziții mai bune și vânzări mai mari în următoarele săptămâni și luni.

 

Dar totuși, ce tactici SEO poți aplica acum pentru a răspunde nevoilor clienților tăi?

1. CONȚINUT: crearea sau adaptarea de conținut de top pentru alte canale împreună cu o strategie puternică de social media drept suport; conținut care să păstreze potențialii clienți pe site pe perioada crizei.

  • Analiză de cuvinte cheie aflate în trend și care se potrivesc cu produsele/serviciile vândute de site-ul tău. Cu ajutorul tool-ului Google Trends poți vedea care sunt căutările pe care lumea le face în acest moment și poți crea conținut relevant în jurul lor pentru a răspunde acestor nevoi.
  • Articole pentru blog sau pagină de FAQ (Întrebări comune): Ce vor consumatorii să afle de la tine acum? Profită de acest moment pentru a comunica cu ei și oferă-le informații unice, relevante din business-ul și industria ta. Nu uita totuși și de articolele obișnuite de pe blog și ghiduri care transmit ideea de “business as usual” cu adaptarea tonului articolelor la situația actuală. Multe business-uri, și în special afaceri locale precum restaurantele, trebuie să răspundă la întrebări comune ale clienților privind modul în care afacerea lor se adaptează la restricțiile datorate COVID-19. În acest caz, o secțiune de FAQ poate detalia cine și câte persoane intră în contact cu produsele tale, cum s-a îmbunătățit procesul de lucru pentru a crește măsurile de siguranță și schimbările în ce privește procesul de achiziție a produselor. De asemenea, poți explica și orice modificări care au apărut în oferta de produse sau durata mai mare de livrare a acestora.
  • Pentru afaceri care sunt afectate semnificativ de către criză poate fi necesară crearea unei pagini dedicate sau a unei secțiuni direct în homepage în care să explice clienților cum se adaptează crizei, ce măsuri au luat etc.
  • Link-building: Crearea de conținut pentru comunicate și articole adaptate în care se aduce la cunoștință modul în care firma ta poate ajuta direct sau indirect consumatorii în această perioadă (alternative de produse care acum sunt greu de găsit și/sau foarte scumpe, tutoriale de cum să-ți faci manichiura de acasă, modul în care susții sistemul sanitar etc.)
  • Materiale video: Promovarea de conținut video pe care îl ai deja în site sau crearea de clipuri pe Youtube în care să prezinți informații către clienți pe care aceștia le-ar fi aflat dacă mergeau în magazinul fizic (ghid de mărimi, întreținerea hainelor) sau de care sunt interesați acum: cum se fac livrările, care e politica de returnare a produselor, ghid de utilizare a unui dezinfectant sau detergent etc.

 

2. SEO Local

Multe afaceri locale (restaurante, cafenele, librării etc.) atrag un număr consistent de clienți și din conturile lor de Google My Business (GMB). Având în vedere starea de urgență și închiderea temporară a acestor locații, Google le recomandă să își modifice informațiile din contul de GMB pentru a reliefa schimbările survenite în ultima perioadă. Aceste informații noi ar trebui postate și pe pagina de Facebook și pe celelalte conturi de rețele sociale pe care firma le folosește.

Administratorii de conturi pot să realizeze mai multe acțiuni în contul lor de GMB:

  • Modificarea orelor de lucru în locațiile fizice: manual sau prin selectarea opțiunii de holiday hours.
  • Modificarea descrierii: adăugarea de informații relevante, precum faptul că într-un anumit interval se permite doar intrarea persoanelor vârstnice, că livrările din restaurant se realizează doar între anumite ore, pentru unele zone/sectoare sau cu anumiți operatori de livrări, timpul de livrare mediu sau că locația este închisă pe toată perioada stării de urgență.
  • Date de contact: verificați că datele de contact (email, telefon, adresă) sunt corecte și eventual adăugați unele numere noi de telefon pentru livrări, comenzi sau relații cu clienții.
  • Crearea de postări în care vă țineți clienții la curent cu statusul afacerii dvs. sau cu oferte importante. Aceste postări sunt live pentru 7 zile, astfel că adăugarea de informații noi la postare sau postări diferite la intervale regulate de timp vor transmite ideea că informațiile sunt încă relevante.
  • Pentru restaurante, Google oferă acum posibilitatea de a-și adăuga cuvinte precum: livrare, takeaway etc. în numele business-ului.

 

3. Îmbunătățiri tehnice în site și de User Experience (UX):

  • Schimbări în site și de UX:

– Informațiile privind livrările, returul și ghidul de mărimi să fie mai vizibile și ușor de accesat din homepage și meniul de navigare.

– Simplifică pagina de coș de cumpărături, tot ce ține de procesul de cumpărare, evidențiază plata sigură și rapidă cu cardul, precum și alte elemente de siguranță și încredere.

– Monitorizează produsele care se vând mai mult acum și updatează bannerele de pe homepage pentru a promova aceste produse, în special cele care sunt pentru acasă (jocuri video sau de calculator, produse pentru casă și curățenie, mobilă, haine comode, de sport etc).

– Modifică meta tag-urile pentru produse (mai ales title tags) pentru a evidenția vânzarea online și opțiunile de livrare și retur.

– Analizează posibilitatea de a schimba politicile de livrare. Unele branduri oferă livrare gratuită pentru o comandă mai mică ca valoare decât în mod obișnuit.

  • Viteză site

Nu neglija viteza de încărcare a site-ului în această perioadă. Cum multă lume lucrează de acasă sau pur și simplu stă acasă acum, nu vor mai fi neapărat ore de vârf, cât o perioadă constantă de vârf în care oamenii vor sta pe net. Astfel, viteza site-ului tău și serverul pe care e găzduit vor trebui să performeze cât mai bine ca sa poată suporta volumul mărit de consumatori pe site.

  • Implementarea și îmbunătățirea datelor structurate (schema.org).

Acestea ajută motorul de căutare să găsească mai ușor informația vitală despre produsele/serviciile oferite de site și va oferi clienților rezultate bogate cu detalii direct în rezultatele de căutare.

Pe lângă tipurile de date structurate obișnuite folosite pentru produse (ItemAvailability pentru produse în stoc) sau cele pentru evenimente (eventStatus), Schema.org a adăugat două tipuri noi de date structurate special pentru COVID-19: SpecialAnnouncement și eventAttendanceMode.

SpecialAnnouncement a fost creat special pentru organizații precum școli, cabinete medicale, furnizori de servicii medicale, farmacii, poliție, autorități locale sau comunități locale. El permite adăugarea de link-uri contextuale cu anunțuri oficiale privind o anumită informație sau urgență legată de criza actuală.  Al doilea tip de date este specific pentru afacerile a căror evenimente s-au mutat dintr-o locație fizică în online: https://webmasters.googleblog.com/2020/03/new-properties-virtual-or-canceled-events.html.

 

Sperăm că informațiile aduse de specialiștii noștri din zona de Social, PPC & SEO îți vor fi utile pentru deciziile tale viitoare și adaptarea strategiei de promovare. Iar dacă ai nevoie de mai multe detalii, ne poți contacta, aici.

 

 

articol scris deMădălina Bădescu

vezi articolele scrise de Mădălina