Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Radiografia promovării online pe timp de criză și tranziția către normalitate

Mulțumiri colegilor mei alături de care am pus cunoștințele și observațiile cap la cap pentru a face această radiografie a perioadei de criză.

 

Ne confruntăm cu o perioadă excepțională din care toată lumea are ceva de învățat, în special în mediul de business.  Criza generată de COVID este un reper important al anului 2020 care a generat o serie de schimbări surprinzătoare.

Unii antreprenori au anticipat trendul și au văzut criza ca pe o oportunitate. Comportamentul utilizatorilor s-a schimbat și au apărut noi nevoi, în special de a cumpăra online produsele de bază.

Frica, nevoile și plăcerile sunt unii dintre cei mai importanți factori care influențează procesul de cumpărare. De această dată, frica a fost un laitmotiv care a făcut ca vânzările produselor de strictă necesitate să explodeze. Incertitudinea a amplificat fenomenul.

Astfel, s-a creat un gap atât de mare între afacerile care nu își mai puteau desfășura activitatea și boom-ul din verticalele care au înflorit: cele care comercializau produse de igienă, alimente, jucării, cărți, bricolaj etc.

 

Ce trenduri am observat?

ALT

1. Unele branduri și-au sistat orice formă de activitate, chiar și comunicarea.

Multe business-uri care nu și-au mai putut desfășura activitatea au tras obloanele, au sistat activitatea și orice formă de comunicare. Și-au minimizat costurile și au sperat într-o revenire cât mai rapidă la normalitate. După ce lucrurile s-au mai așezat, au văzut modul în care alte branduri s-au adaptat crizei prin transpunerea serviciilor în online, prin strategia de comunicare adaptată, prin awareness-ul pe care continuau să și-l facă.

Unii antreprenori au înțeles că tăcerea nu este soluția iar acțiunile și măsurile pe care le iau pe timp de criză, vor influența procesul de tranziție către normalitate. E important să rămâi în mintea clientului și, chiar dacă nu cumpără acum, cresc șansele să cumpere în viitor. Și astfel au început să comunice din nou, să își adapteze serviciile și să investească în promovare.

2. Unele afaceri au așteptat revenirea la normalitate.

Au fost și cazuri în care stocurile au reprezentat cea mai mare problemă. Atunci când afacerile depindeau de comenzi de sute/ mii de produse care au început să aibă întârzieri de 1-2-3 luni, soluțiile au fost limitate.  Unele au pus activitatea pe hold, iar altele au continuat să vândă, dar cu atenționarea clienților privind timpul mare de livrare.

În etapa de tranziție către normalitate, strategia de comunicare a majorității acestor afaceri a avut la bază informarea clienților, creșterea vizibilității și reconectarea cu vechii urmăritori. Au transmis încredere, atât în ceea ce privește termenii și condițiile livrărilor, dar și a măsurilor de protecție și igienă pe care le iau.

3. Noi business-uri au luat naștere ca răspuns la criză.

Dacă ar fi să ne gândim la aspectele pozitive ale crizei, crearea de oportunități pentru noi business-uri, este în top. Au fost mulți antreprenori care au anticipat o schimbare a comportamentului userilor, noi nevoi și au acționat. S-au adaptat și și-au deschis afaceri.

Aici dau exemplu noile băcănii online de unde oamenii și-au putut comanda alimentele necesare. Au atras atenția prin soluțiile imediate, adaptate unor cereri în creștere. Tot ele sunt cele care au înregistrat vânzări record pentru afaceri la început de drum. Și dacă trebuie să învățăm ceva din acest exemplu, acel lucru este cât de important este să anticipezi trendul și să acționezi rapid. După relaxarea măsurilor luate de autorități, situația a început să se schimbe. Cererea a început să scadă, însă, aceste business-uri rămân în continuare exemple de promptitudine, eficiență și succes într-un timp foarte scurt.

4. Unele branduri au observat trendul, au învățat și s-au adaptat din mers.

Criza în mod cert a fost o provocare pentru branduri. Nimeni nu a mai trecut printr-o astfel de situație și nimeni nu putea face recomandări din experiență. Brandurile au învățat împreună cum să se adapteze. Fie prin brainstorming-uri interne cu echipa de marketing, cu agenții, fie folosind alte branduri ca sursă de inspirație. Unele și-au adaptat serviciile, și-au extins aria de activitate sau și-au completat oferta de produse cu unele noi, de interes. Un lucru este cert: în primele zile ale stării de urgență, toată lumea vorbea de empatie și de latura umană a brandurilor care trebuie să fie apropriate de clienții lor, să îi înțeleagă și să le răspundă nevoilor cu soluții.

Printre primele lucruri observate au fost mesajele noi, puternic adaptate crizei. Mesaje de încurajare, de optimism, de informare și asigurare că tot procesul de prelucrare și livrare a coletelor se face în condiții de maximă siguranță, evidențierea produselor necesare în această perioadă (atât în postările organice, în campaniile plătite, cât și pe site)  încurajarea plății cu cardul și transportul sigur direct la adresă.

Oamenii au început să petreacă mai mult timp pe rețele sociale pentru informații și noutăți. Iar asta a ajutat la exploatarea unor oportunități de comunicare: articole de blog cu caracter informativ și educativ, live-uri de tip “how to” sau tutoriale cu tips and tricks.

Cum arată procesul de revenire la normalitate?

Așa cum nimeni nu putea face recomandări din experiență la începutul crizei, și starea de tranziție către normalitate este un proces de învățare și adaptare. Poate ceva mai ușor, fără panică și cu erori mai puține. Aceasta preconizez că va fi etapa cea mai lungă în care schimbările se fac gradual, sunt gândite la rece și nu există aceeași presiune. Atât modul nostru de viață cât și comunicarea brandurilor s-a schimbat treptat. Mesajele s-au schimbat de la #stayhome către normalitate (semi-normalitate în prima parte).

Criza a ajutat la dezvoltarea trendului achizițiilor online, iar pentru e-commerce a fost un adevărat plus. Oamenii și-au dat seama că e sigur, ușor și nu implică prea mult timp să îți comanzi de pe internet.

Afacerile care au avut de suferit au început să se redreseze, însă procesul nu este unul rapid. Nici rezultatele de după reînceperea promovării nu sunt aceleași ca înainte de criză de multe ori. E nevoie de timp și răbdare și de o strategie bine gândită de refidelizare.

Oportunitățile din campaniile de promovareALT

Pe când unele bugete de marketing erau eliminate din schema de promovare la începutul crizei, au existat business-uri care nu doar că și-au menținut bugetele, dar le-au și crescut. Motive: aveau produsele/ serviciile pentru care exista interes și începeau să vadă și rezultate, chiar mai bune decât într-o perioadă normală.

Costurile de afișare a anunțurilor plătite au scăzut cu 30-40% în prima perioadă. Astfel, brandurile care au continuat promovarea plătită au avut o expunere mai mare la costuri mult mai mici. Beneficiul expunerii la costuri mai reduse a continuat apx. 2 luni de la izbucnirea crizei. Ratele de conversie pe anumite nișe de interes (ex: curățenie, livrări alimente, bricolaj, suplimente alimentare, home & deco, jucării) au înregistrat creșteri semnificative.

Însă, spațiul de afișare mai ieftin nu a însemnat neapărat și costuri/ achiziții mai ieftine. Oamenii s-au confruntat cu incertitudine, nesiguranță, iar căutările informaționale au crescut. Pentru mulți, o bună parte din acțiuni și buget s-a tradus prin branding. O investiție actuală ce va aduce rezultate în viitor.

 

Ce schimbări au apărut?

Acele afaceri care au continuat să comunice și să investească în campaniile de promovare au fost cele care și-au revenit cel mai ușor. Începutul a fost greu, dar cu o strategie bună au reușit să rămână prezente în mintea consumatorilor.

Costurile de promovare au crescut treptat fiindcă bugetele de marketing s-au reactivat și multe verticale aflate pe o pantă ascendentă în perioada crizei au fost declasate de altele care au fost mai dezavantajate inițial (ex: băcăniile de sălile de fitness).

 

S-a făcut și performanță în perioada de criză. Cum ne-am adaptat?

O strategie eficientă prin promovarea plătită pe timp de criză a presupus și o evaluare a campaniilor și produselor promovate. Pe multe niște a existat o schimbare în rândul produselor/ categoriilor best seller. Unele au fost declasate de produse care în mod normal nu erau de mare interes ex: măștile, dezinfectantul, kit-urile de manichiură, de spa pentru acasă etc. Schimbarea comportamentului userilor a însemnat și definirea unor noi nevoi.

Bugetele au fost și ele adaptate noii realități. În primele zile a fost nevoie de o monitorizare constantă a rezultatelor (atât din campaniile de Social Media cât și din Google) și de redistribuirea bugetelor. Feed-urile de produse pentru campaniile de Facebook, Instagram și Google Ads au fost updatate iar în Google a fost nevoie de adaptarea metodelor de licitare. Fiind o perioadă atipică, în unele situații exista riscul ca algoritmii Google folosiți în metodele de licitare automată să fie dați peste cap.

Au fost dezvoltate campanii noi, în special de DSA (dinamic search ads) pe tot site-ul pentru a descoperi produse în trend, iar pentru a rămâne în mintea utilizatorilor s-au folosit campanii de remarketing dinamic, userii fiind retargetați cu produsele vizitate.

Și YouTube-ul a reprezentat o oportunitate prin tutorialele despre cum oamenii își poți dezvolta noi pasiuni sau abilități folosind anumite produse de pe site.

În perioada de tranziție s-a văzut treptat creșterea interesului pentru produse/ servicii pe care le foloseam în mod normal înainte de izbucnirea crizei. Iar saloanele de înfrumusețare/ frizeriile sunt unele dintre cele mai bune exemple. Strategiile de promovare s-au readaptat. Mesajele au fost modificate, la fel și strategiile de licitare.

 

SEO reprezintă o oportunitate, cu sau fără criză!

Mai mulți useri au început să caute pe Google produsele pe care în trecut le cumpărau din offline. Fiind vorba de nișe care nu erau concurențiale în online, oportunitatea de a atrage rapid trafic din SEO a fost destul de mare. S-a putut observa o rată de click crescută pe unele cuvinte chiar și de pe pagina a doua de rezultate.

În condițiile în care mulți advertiseri au redus din bugetul de PPC sau chiar l-au pus pe pauză, s-a înregistrat mai mult trafic organic. Iar strategiile de SEO au ajutat pentru produsele noi, atrăgând trafic foarte rapid.

O altă bună practică pe site a fost modificarea Meta-Tagurilor (Meta Title și Meta Description) pentru îmbunătățirea CTR-ului. Când userii făceau căutări în Google pentru produsele de interes, primele informații cu care se afișau site-urile erau relevante și încurajau userii să dea click.

Și dezvoltarea de conținut suplimentar pe pagina de produse a ajutat în procesul de achiziție iar articolele adaptate acestei perioade cu sfaturi și soluții au generat trafic calificat pe site.

SEO Local s-a dovedit foarte util, în special pentru business-urile nou apărute care făceau livrări cu flotă proprie în proximitate (legume, fructe, restaurante, etc.) ca să își creeze/optimizeze prezența pe Google Maps. Pentru restaurante, Google a oferit posibilitatea de a-și adăuga cuvinte precum: livrare, takeaway etc. în numele business-ului.

Ce trebuie să reținem este că SEO este un serviciu ale cărui rezultate reale se pot vedea pe termen mediu și lung. Este metoda prin care site-urile atrag trafic organic și care ajută la consolidarea identității și a brandului în motoarele de căutare. Este o soluție cu beneficii de lungă durată, pe care orice proprietar al unui site trebuie să o includă în strategia de marketing, indiferent dacă vorbim de o perioadă de criză sau de perioadă normală.

ALT

Concluzii

Criza, în mod cert a reprezentat o provocare pentru afaceri. Totul a evoluat foarte rapid, iar brandurile au fost nevoite să învețe din mers, să se adapteze și să găsească soluții, să se mențină pe linia de plutire și să găsească oportunități. Unele business-uri au avut de suferit sau au crescut, iar altele au luat naștere ca răspuns al nevoilor generate de criză.

Tranziția către normalitate nu este ușoară sau rapidă și multe schimbări vor avea loc pe parcurs. Însă, putem privi tranziția ca un proces inversat, ceva mai relaxat, cu mai multă răbdare, prudență și care ne oferă timp de analiză.

 

  • O parte din imagini au fost preluate de pe www.freepik.com.

 

articol scris deClaudia Drăgulin

Este extraordinar atunci când mesajul meu ajunge la mii, sute de mii, milioane de oameni. Ador tot ce ține de Social Media iar online-ul este "acea motivație care îmi transformă jobul într-o pasiune".

vezi articolele scrise de Claudia