Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Manualul SEO : Core Web Vitals

Core Web Vitals – Funcționalități de Bază Web

Începem cu o scurtă trecere în revistă a unor importanți factori de ranking în momentul de față:

  • Viteza unui site – pe homepage, dar și pe paginile principale (categorii) sau end-level pages, adică produse sau destinații finale ale userului în funcție de tipul proprietății web (e-commerce sau lead generation).
  • Uzabilitate sau UX – reprezintă cât de ușor este de folosit site-ul tău, amplasarea conținutului, afișarea corespunzătoare a acestuia (text, imagini, butoane etc.).
  • Performanță – stabilitatea platformei, dar și a serverului, statusul de uptime, timpul de răspuns de la server și alte elemente tehnice.
  • Cod – funcționalități și elemente vizuale realizate în cod de programare (JavaScript, JS, PHP, CSS, iframes, etc.).

În esență, acestea sunt definite ca elemente de SEO tehnic și reprezintă o parte considerabilă din strategia de optimizare SEO a unui site.

Din păcate, majoritatea site-urilor din România funcționează pe platforme out-dated sau nu lucrează cu o echipă de IT profesionistă care să ia în considerare toate aceste aspecte.

Dacă te încadrezi în acest segment, atunci citește până la capăt acest articol pentru a ști ce să ceri data viitoare când te vei gândi să îți reînnoiești platforma web.

SEO pentru proprietarii de platforme web

Pentru cei ce nu cunosc zona de SEO, aceasta este structurată după 3 tipuri de optimzare:

a). On Page – modificări ale textului, imaginilor, proprietăților meta și alte elemente de accesare a paginilor.

b). Off Page – adesea denumită și outbound organic marketing sau linkbuilding, este de multe ori confundată cu cumpărarea de link-uri, o practică tip black hat care poate provoca daune irecuperabile.  Linkbuilding este de fapt, o strategie de obținere de autoritate și vizibilitate prin intermediul presei online, forum-urilor, blogurilor.

c). Technical SEO sau SEO Tehnic – partea nevăzută a unui site, dar permanent “simțită” de utilizatori. Deși este deseori trecută în cea mai puțin importantă categorie, în realitate SEO tehnic este coloana vertebrală a unui site. Tot ce ține de erori, redirecționări, auditare a funcționalităților, UX și diverse elemente de performanță, are o legatură cu SEO Tehnic.

Ce sunt Funcționalitățile de Bază Web (Core Web Vitals)?

Core Web Vitals reprezintă un nou metric introdus de Google ce are la bază un calcul matematic simplu extras din date obținute în real time (timp real).

Core Web Vitals are 4 elemente:

  • FCP – First Contentful Paint măsoară performanța încărcării primelor imagini sau texte ale unui site de la inițializarea accesării lui până la momentul afișării primelor elemente vizibile în pagină.
  • LCP – Largest Contentful Paint măsoară performanța încărcării paginii web. Mai exact, LCP măsoară cât de repede redă cea mai mare imagine sau bloc de text de pe pagina web.
  • CLS -Cumulative Layout Shift este un algoritm ce măsoară modificările de formatare ale unei pagini Web după redarea inițială într-un browser, de obicei prin inserarea dinamică a conținutului deasupra a ceea ce este deja afișat.
  • FID – First Input Delay măsoară capacitatea de reacție, adică cât de repede se încarcă și se execută o pagină Web, astfel încât utilizatorul să poată interacționa cu pagina.

Ca urmare a unui update de algoritm, în mai 2020 Google a introdus o nouă funcționalitate de cuantificare și măsurare a datelor obținute în timp real pentru a testa experiența utilizatorilor pe site-uri.

Știai că…

Timpii mai lungi de încărcare a paginii au un efect sever asupra ratelor de respingere? De exemplu:

  • Dacă timpul de încărcare a paginii crește de la 1 secundă la 3 secunde, rata de respingere crește cu 32%
  • Dacă timpul de încărcare a paginii crește de la 1 secundă la 6 secunde, rata de respingere crește cu 106%

Diagnosticarea, Raportarea si Rezolvarea elementelor de Core Web Vitals

Dacă ai ajuns până aici, probabil ți-ai dat seama că aceste metrice noi îți vor afecta pozițiile și că nu există dubii cu privire la necesitatea rezolvării eventualelor probleme de natură tehnică ale site-ului tău.

În primul rând, dă-mi voie să te felicit că ești interesat de site-ul tău și că vrei să oferi o experiență mai bună utilizatorilor tăi, iar în al doilea rând îți voi arăta cum să verifici site-ul tău pentru aceste probleme și cum să le rezolvi.

Pentru următorarele recomandări, îți propun să validezi echipa de IT și să te asiguri că aceștia dețin aptitudini de nivel avansat pentru că va fi nevoie de modificarea mai multor elemente și funcționalități.

Diagnosticare:

Pentru a putea măsura performanța site-ului tău, îți recomand să începi cu o analiză în Page Speed Insights, unealta Google ce folosește Lighthouse, parte din algoritmul Google pentru măsurarea performanței unui site.

În acest test vei regăsi toate elementele menționate mai sus alături de recomandări pentru a remedia din aceste probleme, precum și un număr de teste efectuate.

Trebuie să obții rezultat de PASS ca proprietatea ta web să fie conformă cu standardul Google de performanță și UX.

Este indicat un scor de peste 89, dar și un scor în zona galbenă (scor mediu) este acceptabil cu unele condiții. Este dificil de optimizat 100% pe o platformă mai veche de 6 luni – 1 an așa că nu-ți crea coșmaruri pentru că ai doar 70% pentru homepage. Important este că peste 90% din totalul paginilor site-ului să obțină calificativul Good.

Raportare:

Dacă ai deja o proprietate validată în Google Search Console, va fi și mai ușor să descoperi paginile afectate de performanța scăzută și metrice negative în CWV.

Dacă nu ai cont de Google Search Console, este neapărat necesar să îți faci unul acum și nu mai târziu. Vei obține informații foarte importante precum performanța în Google Search, acoperirea în Google (Coverage Report), dar și unelte utile pentru adăugarea sitemap-ului sau verificarea datelor structurate. Un alt raport foarte util este cel de Mobile Usability (UX pe dispozitive Mobile) care îți poate indica unde textul sau imaginile apar în afara ecranului.

Pentru a vedea raportul de Core Web Vitals, navighează către acesta folosind meniul sidebar din stânga și acceseaza Core Web Vitals (engleza) sau Detalii de funcționare de bază pentru web (romana) și vei vedea 2 rapoarte, unul pentru desktop și celălalt pentru mobil.

La Gun Media credem în puterea exemplului, așa că am ales să îți arăt acest tabel din consola Gun.ro pentru ca tu să înțelegi că acești metrici sunt vitali pentru viitorul tău în mediul online.

Rezolvare:

Here is the fun part – pentru a rezolva problemele de natură tehnică, de obicei trebuie să efectuezi modificări la întreaga platformă de la mărimea paginii, la formatul imaginilor folosite și numărul de scripturi care rulează.

Nu există o soluție one time pentru genul acesta de dificultăți tehnice deoarece standardul Google este în continuă dezvoltare cu noi puncte de îndeplinit la fiecare 3 luni, așa că, cea mai bună soluție pentru proprietatea ta este să colaborezi cu o echipă de IT pregătită pentru modificări extensive asupra platformei tale.

Este site-ul tău gata să treacă testul pentru Core Web Vitals? Dacă nu, nu ești singur. Potrivit cercetărilor efectuate de Screaming Frog, doar 12% din rezultatele de pe mobil și 13% din rezultatele de pe desktop au trecut de evaluare.

Cel mai probabil acest aspect a fost conștientizat și de aceea Google a anunțat că acești factori de ranking vor fi treptat factori tot mai importanți în evaluarea paginilor pentru a putea oferi proprietarilor de platforme web suficient timp pentru a remedia problema. La începutul primăverii  2021 elementele din Core Web Vitals vor deveni parte integrată din algoritmul de poziționare Google cu efect negativ vis-a-vis de site-urile care nu oferă o experiență de utilizare bună.

Recomandarea SEO Gun Media pentru o pagină validă:

  • Lucrează cu o echipa IT dedicată proiectului tău și capabilă să realizeze intervenții la nivel de bază a platformei tale sau chiar o migrare completă (unde este necesar) către o platformă mai nouă și mai performantă.
  • Respectă recomandările Google, care de altfel te ajută și în navigare, acțiuni în site și menținerea traficului pe site. Un site rapid și ușor de folosit obține adesea “return visitors”, adică utilizatori ce se reîntorc în site datorită experienței pozitive avute.
  • Folosește CMS-uri moderne sau mergi pe varianta custom. Problema cu CMS-urile în 2020 este numărul lor. Cu cât avem mai multe alegeri cu atât este mai greu să alegi. Pentru a alege varianta corectă pentru tine, trebuie identificate 3 elemente de bază ale site-ului: tipul de platformă – e-comm sau lead gen; funcționalități custom – conectare cu diverse API-uri sau formulare de booking etc.; modificarea aspectului – reconfigurarea culorilor, imaginilor și chiar a formatului pot fi elemente de importanță crucială pentru afacerile de retail sau luxury items.
  • Citirea blogului Gun pentru a afla mai multe detalii despre fiecare element din raportul Core Web Vitals. În următoarele articole voi explica ce rol are fiecare indice (LCP, CLS, FID), care este ecuația matematică ce calculează scorul obținut și recomandări pentru a remedia erorile.

Concluzii despre Core Web Vitals

Pe scurt, viitorul e acum. Vedem din ce în ce mai multe sisteme informatice ce folosesc algoritm de machine-learning și inteligență artificială pentru a realiza diverse acțiuni imposibile din punct de vedere omenesc (exemplu: stocarea a milioane de site-uri și afișarea lor în funcție de relevanță în timp record de sub 1 secundă). Core Web Vitals este doar un mod discret prin care oamenii fac cunostință cu AI-ul din spatele brand-ului Google.

Cred că pe viitor vor apărea din ce în ce mai mulți indici de tipul Core Web Vitals ce vor folosi date real-time pentru analizarea și raportarea diverselor noi funcționalități implementate nu numai în motoarele de căutare, dar și în viața de zi cu zi precum Realitatea Virtuală pentru învățare, Realitatea Augmentată pentru efectuarea diverselor activități fizice, Voice Search – un feature ce este deja implementat, dar care nu este atât de folosit din cauza performanțelor slabe, Neural Interface și multe alte elemente cu care ne vom obișnui treptat în anii ce vor urma.

Core Web Vitals reprezintă pasul mic pentru om, dar mare pentru umanitate. Dacă mă întrebi pe mine, ar trebui să fie primul lucru pe agendă oricărui business-owner, antreprenor, SEO-ist sau freelancer.

 

articol scris deDavid Anthony

Interesul pentru marketing-ul digital l-am gustat la 17 ani. De atunci am invatat si implementat sute de strategii. Este placuta senzatia de reward cand vezi rezultatele gandirii tale si performanta acestora. Telul meu este sa devin cel mai bun om de SEO din Romania si sa impart cunostintele mele cu oricine isi doreste sa invete.

vezi articolele scrise de David