Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Ghid SEO – Black Friday 2020

Cum pregatim site-ul pentru BF 2020

Intreaba orice owner despre plusurile si minusurile zilei de Black Friday si iti vor spune acelasi lucru: ATAT DE MULT TRAFIC!

Dar cu totii ne dorim trafic, nu ?! Si atunci de ce prea mult trafic este o problema?

Da-mi voie sa ma prezint, sunt Anthony, iar specialitatea mea este traficul organic obtinut din motoarele de cautare. Iti voi raspunde la intrebare cu un proverb romanesc: Ce-i mult, strica! … in cazul nostru, strica conexiunea la server sau strica placerea de a naviga pentru ca ingreuneaza viteza site-ului tau.

Asadar, anul acesta vreau sa eviti (aproape) TOATE problemele pe care le-ai putea intampina in “minutul de aur” sau in orice alta zi obisnuita sau de promotii.

1. Performanta

Cele mai des intampinate probleme in zilele cu trafic online peste medie in Romania sunt:

  •  Erorile 5xx – Server Related issues – probleme ce apar la supra-incarcarea server-ului, de cele mai multe ori, shared hosting, prin numarul de utilizatori care incearca sa acceseze site-ul simultan.
  • Viteza de Incarcare Slaba sau cum imi place mie s-o numesc “Forever Loading Syndrome” – acele pagini care continua sa se incarce la nesfarsit, mereu aparand o noua reclama sau inca un elemente JavaScript, sau cand dureaza peste 2-3 sec ca o pagina sa fie incarcata completa.

Pe scurt, un site care performeaza slab sau chiar deloc, va pierde timp pretios, timp in care alte magazine vor vinde sute, mii sau chiar zeci de mii de produse.

Ziua de Black Friday a dezvoltat un metric mai aparte si anume minutul de aur , minutul cu cel mai mare numar de produse cumparate. In 2019, in Romania de Black Friday, minutul de aur a fost la ora 07:27-07:28 cand s-au inregistrat 2.140 de plati online, cifra aproape dubla fata de anul trecut. Imagineaza-ti ! Comenzi pentru cateva luni, intr-un singur minut!

Dar ce facem daca in acel minut sau 15 minute, sau chiar si mai mult, platforma noastra de e-commerce nu merge?

Asta vreau sa evit prin acest articol! Asa ca hai sa aflam impreuna pe ce trebuie sa ne concentram pentru a preveni si trece cu succes peste provocarile de Black Friday.

 

Recomandari SEO de Performanta si On Page:

  • Pregateste-ti din timp paginile de landing, indexeaza-le corespunzator si creeaza cateva link-uri catre ele.
    Fie ca e un banner sau o pagina cu produse reduse, trebuie sa le creezi arhitectura, sa selectezi imaginile, sa setezi procentul de discount si sa verifici ca pagina e in ordine din punct de vedere SEO. O poti indexa cu o saptamana / 10 zile inaintea evenimentului.
  • Anunta din timp cresterile de trafic preconizate – pune mana pe telefon, deoarece luna noiembrie o sa fie aglomerata. Majoritatea providerilor de hosting vor avea diverse probleme de rezolvat, task-uri de indeplinit si poate nu iti vor putea acorda aceeasi importanta ca acum. Suna din avans si discuta un pachet extins de servicii pentru perioada BF. Adaugarea unui al doilea sau chiar al treilea VPS prin care sa treci traficul pentru a evitacaderile de site” sunt o ideea foarte buna, deoarece vei castiga comenzi si trafic cum nu ai mai vazut!
  • Analizeaza-ti site-ul pentru probleme de incarcare – recent Google a introdus 4 metrici de User Experience, care masoara viteza, rapiditatea, acuratetea si stabilitatea unei pagini web.
    Core Web Vitals pun in grafice ce userii experimenteaza in site, in timp real, si asta e foarte important de tinut cont de aceste metrice..
  • Asigura-te ca site-ul functioneaza pe ultima versiune de CMS instalata si ca plugin-urile sunt actualizate la zi.  In special modulul WooCommerce, poate sa iti dea batai de cap daca nu ruleaza cea mai noua versiune, cu bazele de date actualizate.
  • Discuta cu echipa IT/Dev pentru a remedia orice problema majora de securitate si asigura-te ca ai toate paginile securizate 100% HTTPS, cu un certificat SSL.
  • Ruleaza cea mai noua versiune de PHP peserver si pe platforma folosita. De multe ori se intampla ca versiunea de PHP folosita de server sa fie mai recenta (7.4 / 7.3 ) dar platforma sa foloseasca versiunea anterioara 5.4/5.5 . Este o actualizare simpla si eficienta dar poate cauza probleme daca ai o proprietate web neactualizata de cativa ani. Fa back-up inainte sa faci modificari ce ar putea inchide temporar platforma.
  • Verifica site-ul in GTMetrix si GiftOfSpeed ca sa vezi o performanta reala a site-ului sau platformei tale de e-commerce. Recomandam un scor de 90+ si o nota YSlow de A-. Un page size sub 1 megabyte, imagini in formate next gen, codul CSS si codul JS sa fie micsorate si compilate intr-un fisier.


2. Meta Tag-uri (SEO) pentru paginile de Black Friday 2020

Stim cu totii cat de importante sunt meta tag-urile pentru SEO in campaniile de Black Friday 2020, de aceea iti voi impartasi cateva secrete pentru a creste ratele de click si a avea meta tag-uri optimizate 100%.

  • Foloseste tot spatiul disponibil pentru crearea de meta tags – Titlurile au in jur de 55-60 pana la 65-70 caractere in functie de marimea caracterelor folosite. Descrierile pot fi de la 150 pana la 165 caractere. Pentru a iti da seama cat de mare este proprietatea ta meta, poti sa o verifici online si sa vezi daca se afiseaza corect fara puncte de suspensie si complet. Un factor care este foarte important este dimensiunea in pixeli iar daca dimensiunea depaseste pragul stabilit, nu ti se va afisa corect titlul sau descriere. Acest lucru se intampla cand folosim litere mai mari (W Q K spre exemplu) care folosesc mai mult spatiu de afisare.
  • Adauga emoji pentru o rata de click imbunatatita. Tine minte, utilizatorii vor putea face distinctia intre o proprietate cu emoji sau fara , instant, direct din Google Search, iar studiile au aratat ca sunt cu 50% mai predispusi sa dea click pe meta tag-uri cu emoji in corpul lor. Crestere, crestere, crestere!
  • Adreseaza-te unui om – Scrie meta tag-uri ce sunt create pentru oameni, nu pentru roboteii Google. Este de o importanta cruciala ca proprietatile meta scrise, sa fie compelling, sa contina un CTA, un diferentiator si un avantaj. Asigura-te ca ai aceste 3 elemente si reformuleaza pana simti ca a iesit corect. Tine minte, repetitia este mama invataturii.
  • Scrie manual titluri si descrieri unice pentru fiecare categorie si subcategorie – De multe ori, din cauza volumului de munca, noi SEO-istii cautam metode si solutii sa ne usuram treaba si sa realizam meta-uri bulk. Aceasta practica nu te va ajuta in cazul tau deoarece te lupti cu alte branduri care la randul lor se pregatesc si vor face tot ce pot pentru a castiga acel 1% extra utilizatori, asa ca, nu te zgarci si investeste timp pentru a obtine rezultatul perfect.

 

3. User Experience si Mobile Usability

Printre cele mai importante metrice pentru un site, metrice foarte greu de evaluat, sunt cele de UX si Mobile Usability.

Este important ca atunci cand cream pagini promotionale, mai ales pentru o zi cu reduceri precum Black Friday 2020 (13 noiembrie), ca paginile create sa fie friendly, optimizate pentru mobil si cu un grad ridicat de usability.

Asigura-te ca toate butoanele sunt “easily-tapable” adica pot fi atinse cu degetul fara a atinge alte elemente vizuale.

Testeaza pagina pe toate browserele mobile precum Safari, Chrome Mobile, Opera Mobile sau Firefox Mobile si vezi daca exista erori de afisare a codului sursa, probleme cu elemente prea apropiate, text care se suprapune etc.

In Romania, putine branduri folosesc tehnici de UX pentru a optimiza paginile principale din site precum Home sau Categoriile Principale de Servicii/Produse.

Pentru a asigura o buna functionalitate si o navigare usoara, este important sa folosesti culori specifice evenimentului. De exemplu eMag foloseste schema Black – Blue – Red incorporand negrul de Black Friday 2020 in agenda vizuala eMag (rosu-albastru).
Alti retaileri precum Altex folosesc black – red – yellow pentru a isi marca campaniile. Important este sa gasesti o schema de culoare reprezentativa evenimentului si care sa fie inclusa alaturi de paleta ta naturala de culori.

Un alt sfat de UX pe care ti-l pot da, este sa lasi suficient spatiu intre elemente / portiuni din pagina. Este dificil sa ne tinem atentia asupra unui produs / serviciu / diferentiator daca este inconjurat de alte 100 de acelasi fel. De aceea recomand o distana de 10 – 20 px in functie de elemente si varierea diferentiatorilor.

Tine minte! Afiseaza diferentiatori clari de pret, brand, disponibilitate, livrare si procesare a comenzilor, pe scurt, pune-ti atuurile in prim plan!

Banner Blindness este un scenariu de evitat, deoarece produce efectul nedorit al ignorarii discount-urilor.
De aceea este recomandat sa creezi reduceri diferite pentru produse similare. De asemenea, poti crea oferte “CADOU” sau “Pachet Promotional“. Nu uita ca poti pune reduceri si pe produse noi, insa nu uita sa lasi marker-ul de NOU.

 

4. Elemente de SEO Tehnic pentru Black Friday 2020

Sunt specialist SEO de peste 9 ani si un tipar identificat in acest timp este ca peste 80% din proprietatile website cu TLD de domeniu .ro au probleme la capitolul SEO Tehnic.

Problemele care apar in zona de SEO tehnic afecteaza negativ toate metricele site-ului deoarece influenteaza in mod direct pozitia medie a site-ului, astfel afectand pozitia medie in Google Search si implicit numarul de afisari si click-uri. Un alt metric afectat direct este rata de click, deoarece rezultatele imbogatite, cardurile imbogatite, rezultatele locale, intrebari frecvente, toate acestea sunt corelate direct cu elemente de SEO tehnic.

Voi incepe cu cele mai evidente recomandari, cele de produs.

 

Optimizare SEO Tehnic pentru Black Friday 2020

Folosirea datelor structurate: “Product” 

“Product” este un tip de date structurate, adica un preset de cod tip JSON-LD (cel mai comun dar nu singurul tip), pentru a marca elemente importante pentru utilizator (search) dar si pentru google bot (index).

Acest marcaj are campuri pentru nume, descriere, imagine, cod produs, cod global, oferta, disponibilitate, etc. Pe scurt, este tot ce ai nevoie sa stii despre un produs anume.

Este foarte simplu sa creezi marcaje de date structurate, acestea fiind posibile chiar cu instrumente Google si nu numai.

  • Pentru a crea datele structurate pentru Product – tot ce trebuie sa faci este sa selectezi un produs, sa ii copiezi URL-ul si sa il introduci in Google Structured Data Helper Tool si poti verifica codul cu Rich Results Test.
  • Pentru optimizare – asigura-te ca toate campurile, chiar si cele optionale precum “offer” sau “availability” sunt completate corect si in intregime. Adauga si oferte temporare in codul schema pentru produsele ce vor fi folosite in campaniile de Black Friday 2020. Ai grija sa incepi din timp si sa indexezi manual in Google Search Console paginile ce au fost modificate, pentru a notifica algoritmul de schimbari si el sa trimita roboteii Google sa verifice pagina modificata.

 

Folosirea datelor structurate: “Sitelink Search Box” 

Sitelink Search box este o functie absolut minunata oferita de catre schema.org si este foarte usor de implementat.

Mai simplu, odata ce ai inserat codul JSON LD in footer sau header, (eu prefer footer dar fiecare cum vrea) si ai validat pagina si ai solicitat o indexare manuala poti efectua cautari in cadrul site-ului tau, chiar din rezultatele Google. Ce tare, nu?!

Tehnologia a evoluat foarte mult, acum 4-5 ani aceste concepte fiind aproape inimaginabile, dar in domeniul online, mai ales in e-commerce trebuie sa fi mereu cu un pas inaintea celorlalti si sa oferi “the next best thing” fie ca este vorba de un design imbunatatit, o platforma foarte prietenoasa si cu scor UX mare sau diferite avantaje, scoaterea produselor in evidenta, samd., totul ca sa obtii acel avantaj peste competitorii tai.

Foloseste o arhitectura speciala pentru Black Friday / Cyber Monday.

Creeaza meniul si landing page-ul de Black Friday / Cyber Monday din timp, cu cel putin 3 saptamani inainte de ziua cu pricina pentru a le indexa, testa si optimiza.

Recomand crearea de meniu cu categorii si subcategorii pentru produsele parte din promotie.

Un exemplu foarte bun sunt campaniile eMag care folosesc un tip de arhitectura “Landing Page” si creeaza doua tipuri de arhitecturi:

  • Arhitectura tip One Page – model ingenios de prezentare a produselor deoarece se bazeaza foarte mult pe comportament invatat – scrolling – acest tip de “behaviour” este folosit de majoritatea aplicatiilor sociale sau de e-mail. Eficienta crescuta pe dispozitive mobile. Foloseste un meniu tip “hamburger” cu header sticky si in selectia de meniu, categoria selectata de utilizator nu va fi incarcata ca o pagina noua, ci pagina va sari sau va da “skip” la sectiunea din pagina marcata cu tag-ul folosit in meniu.
  • Arhitectura clasica pe model landing page – Cea mai comuna forma de arhitectura folosita. Temporar, cu 12-24h inainte de  perioada promotiei BF 2020 site-urile retailerilor se inchid pentru mentenanta. In momentul afisarii site-ului suntem intampinati de un landing page ce serveste drept homepage pentru arhitectura “landing page”. Meniul este compus din tab-uri ce reprezinta categoriile cu produse reduse, iar unii retaileri creeaza chiar si subcategorii pentru acestea. Eficienta crescuta pe dispozitive tip tableta sau desktop.

 

5. Optimizarea SEO Off Page Black Friday 2020

Multi retaileri online vor participa anul acesta la perioada prmotionala de Black Friday / Cyber Monday. Si toti vor sa obtina “a piece of the pie” adica o cota parte din traficul online de mare volum ce are loc in data de 13-16 noiembrie.

Insa perioada optima de incepere a unei campanii de SEO off page este cu aproximativ 15-20 zile inainte de Black Friday 2020 – 13 noiemebrie, in functie de bugetul tau.

Este important ca oamenii sa afle ca proprietatea ta online va avea discount-uri si ca organizezi campanie de Black Friday / Cyber Monday.

Recomand publicarea a minim 2 advertoriale in presa online din Romania pentru a avea acces la audienta acestora si a-ti promova brandul

In afara de advertoriale, poti face urmatoarele actiuni :

  • inscrierea promotiilor pe site-urile de comparatie ale ofertelor precum Compari sau ShopMania
  • inscrieri in directoare de e-commerce cu ofertele aferente si publicare pe acestea a unor super oferte
  • colaborari cu diversi bloggeri / vloggeri pentru a realiza un material video ce va fi folosit sa obtina trafic atat din Google Search dar si YouTube
    VEZI AICI GHIDUL MEU PENTRU CONTENT CREATORII YouTube

Concluzii

Daca ai ajuns pana aici inseamna ca esti pregatit pentru a incepe o campanie serioasa de prmovare SEO pentru promotiile Black Friday ale clientilor tai. Pe scurt, vreau sa intelegi ca in ziua de Black Friday nu va trebui sa faci nimic in afara urmaririi traficului din Analytics si cum zice colegul meu Stefan: SEO de Black Friday e ca o zi normala, stai cu popcornul si razi de colegii de PPC si dai din cand in cand refresh la Analytics si sa te bucuri de cati bani aduna clientii”.

Insa perioada dinainte e cea mai importanta pentru a obtine vizibilitate si pentru a capta atentia clientilor tai.

Daca ti-a placut acest articol, iti recomand si ghid-ul Gun Media pentru campanii performante de Black Friday 2020 , unde colegii mei din departamentele e-Commerce si Lead Generation au dat informatii concrete, aplicabile prin care sa iti imbunatatesti campaniile promotionale de Black Friday: https://www.gun.ro/campanii-performante-de-black-friday-2020-ghid-complet/.

articol scris deDavid Anthony

Interesul pentru marketing-ul digital l-am gustat la 17 ani. De atunci am invatat si implementat sute de strategii. Este placuta senzatia de reward cand vezi rezultatele gandirii tale si performanta acestora. Telul meu este sa devin cel mai bun om de SEO din Romania si sa impart cunostintele mele cu oricine isi doreste sa invete.

vezi articolele scrise de David