Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Facebook și Instagram Ads – răspunsurile la cele mai frecvente întrebări

De-a lungul timpului am întâlnit foarte multe întrebări legate de promovarea pe Facebook și Instagram. Așa că, am decis să le centralizez într-un articol special, împreună cu răspunsurile pentru fiecare în parte. L-am gândit ca fiind asemenea unui ghid de best practices pentru diverse probleme cu care și eu m-am confruntat, practici care se aplică cu succes pentru o promovare online eficientă în 2020.

Așadar, fie că ai o afacere și te ocupi chiar tu de promovare sau ești specialist și ai nevoie de răspunsuri legate de performanța campaniilor tale, acest articol cu siguranță îți poate fi de ajutor.

 

#1 Cu ce tipuri de campanii ar trebui să încep promovarea pe Facebook și Instagram?

Înainte de a începe promovarea pe Facebook și Instagram, ai nevoie de o strategie. Trebuie să iei în calcul stadiul de dezvoltare al brandului, tipul de afacere (ex: dacă ai un site de prezentare sau e-commerce), publicul țintă și obiectivele.

Spre exemplu, dacă trebuie să promovezi un magazin online la început de drum, poți începe cu campanii de generare de trafic pe site, brand awareness sau engagement. Ulterior, focusul va fi pe generarea de achiziții, optimizarea costului/ conversie și creșterea ROAS-ului. În acest sens, vei crea campanii de conversii cu obiectiv de adăugare în coș și achiziții. Vei lua în calcul și  campaniile dinamice pe baza catalogului de produse, prin care vei targeta useri noi, useri asemănători traficului pe site și vei retargeta vizitatorii site-ului tău cu produsele vizitate.

Dacă ai un site de prezentare, obiectivele tale principale pot fi atragerea de trafic calificat pe site, completarea unui formular de contact, apelurile, mesajele sau vizitele în showroom. Iar pentru asta, vei implementa campanii specifice precum: campanii de website traffic, campanii de conversii (cu obiectiv de primire de apeluri sau formulare), campanii de primire de mesaje (pentru ca userii să poată interacționa mai ușor cu brandul tău și pentru a ajuta procesul de achiziție), campanii de brand awareness (dacă ai un brand la început de drum care are nevoie de vizibilitate) și campanii de vizită în showroom (pentru ca userii să îți poată găsi adresa ușor și să îți treacă pragul).

 

#2 Cum calculez bugetul de care am nevoie în promovare?

Fie că ești la început sau desfășori campanii de Facebook Ads de ceva timp, e important să știi care ar fi bugetul optim pe care trebuie să îl investești în promovare. Trebuie să te gândești de câți clienți ai nevoie/ lună și care e minimul de clienți de care ai nevoie pentru ca afacerea să se susțină.

Trebuie să ai în vedere care e valoarea pe termen lung pe care o aduce un client, costul acceptabil pentru un client nou, rata de conversie și numărul de vizite de care ai nevoie pentru a atinge un anumit număr de clienți lunar.

Simplificat, dacă un cost acceptabil/ client este de 10 ron și ai nevoie de minim 500 clienți/ lună, bugetul de pornire poate fi în jurul sumei de 5000 ron/ lună. După pornirea campaniilor poți face o reevaluare a costului mediu/ client și în funcție de asta vei decide dacă e profitabil sau nu, dacă trebuie să faci schimbări în campanii sau dacă trebuie să mărești bugetul pentru a-ți atinge targetul sau pentru a scala.

Dacă activezi campanii de conversii sau vânzări din catalogul de produse, trebuie să iei în calcul faptul că sistemul are nevoie ca un ad set să înregistreze minim 50 conversii/săptămână pentru a optimiza corect livrarea către userii care să aducă cel mai mare return al investiției.  Iar o campanie poate avea mai multe ad set-uri.

 

#3 Cum găsesc audiența potrivită? 

ALT

Targetarea audienței pe Facebook și Instagram reprezintă unele dintre cele mai importante elemente ale strategiei de promovare. Pentru crearea profilului clientului ideal, partea de research este foarte importantă. Cine sunt clienții tăi? Ce interese și comportamente au, din ce orașe sunt majoritatea dintre ei, ce intervale de vârstă au etc.

  •  Un tool de analiză pe care îl poți folosi este Audience Insights din platforma de Ads Manager. Acolo poți afla date relevante despre userii interesați de domeniul tău de activitate (sex, interval de vârstă, orașe, interese similare). Pentru a descoperi toate aceste informații, te poți raporta și la userii care ți-au apreciat pagina de Facebook.

 

  •  O altă metodă este Facebook Suggestion Tool. Îl poți folosi atunci când creezi o nouă audiență în Audiences sau la nivel de ad set. Poți introduce interese relevante pentru brandul tău, urmând să ți se afișeze sugestii similare de targetare.

 

  • Pentru a-ți face o idee cât mai clară despre clienții tăi, analizează și datele din Google Analytics, din secțiunea de Behavior.

În etapele următoare de targetare, trebuie să ai în vedere audiențele asemănătoare (lookalikes) userilor care au interacționat cu brandul tău pe Facebook, Instagram, ți-au vizitat site-ul sau au achiziționat. Nu uita să ai în vedere și o strategie de remarketing!

Analizează-ți performanța campaniilor și descoperă accesând secțiunea de “breakdown” din platforma de Facebook Ads, informații relevante despre userii care îți devin clienți.

 

#4 De ce trebuie să țin cont pentru a crea campanii de Facebook și Instagram Ads profitabile?

Atunci când desfășori campanii de Facebook și Instagram, trebuie să ții cont de câteva aspecte esențiale pentru ca promovarea să fie profitabilă:

E important să ai o strategie de promovare. Trebuie să ai în vedere cele 4 etape importante în comportamentul de cumpărare al utilizatorilor: awareness, consideration, conversion și loyalty. Creează campanii dedicate tuturor acestor etape, mai ales dacă e un business la început de drum.

  • Bugetul alocat – Nu porni cu un buget limitat. Mai ales la început, vei avea nevoie să îți faci awareness, să testezi, să aduni cât mai multe date și apoi să scalezi. Calculează-ți care e costul mediu acceptat/ client, de câte achiziții ai nevoie într-o lună și adaugă un buget extra pentru testele pe care le faci.

 

  • Nu targeta doar audiența care deja a interacționat cu business-ul tău pe Facebook și Instagram. Folosește și audiențe lookalikes și pe interese. Retargetează userii care au fost foarte aproape să achiziționeze (în special cei care au adăugat în coș dar nu au cumpărat). Nu uita de cei care deja au cumpărat de la tine! Realizează campanii dedicate și pentru aceștia.

 

  • Inspiră-te din Facebook Ad Library și verifică ce funcționează pentru competiție. Nu trebuie să reinventăm roata, dar o putem face să se învârtă mult mai rapid și mai eficient.

 

  • Verifică-ți funnel-ul de achiziție. În unele cazuri nu campaniile sunt problema ci mai degrabă ceea ce se întâmplă după ce userii ajung pe site. Poate sunt prea mulți pași ce trebuie parcurși până se face achiziția. Poate informațiile importante nu sunt evidențiate. Poate trebuie să lucrezi la partea de content pentru a-l face mai relevant. Din nou, inspiră-te de la concurenți. Vezi cum arată funnel-ul lor de vânzare.

 

  • Nu optimiza doar pentru a atrage trafic pe site. Dacă obiectivul e să vinzi, optimizează pentru conversii (ex: adăugare în coș, achiziție), pentru valoare, ROAS. Dacă promovezi servicii, optimizează pentru leads.

Testează în permanență, monitorizează rezultatele și inspiră-te!

 

#5 Cu cât ar trebui să măresc bugetul zilnic pentru a crește performanța campaniilor de Facebook? 

Performanța campaniilor depinde în mare măsură de bugetul alocat dar și de modul în care alegi să jonglezi cu acesta în funcție rezultatele obținute. O bună practică recomandată de Facebook este să nu crești bugetul zilnic cu mai mult de 15% – 20% pentru ca rezultatele să se mențină în limitele normale, fără fluctuații prea mari ale costurilor/ rezultat.

Îți poți seta un mecanism să crești bugetul o dată la 3 zile dacă obții performanțele dorite cu bugetul majorat. Același lucru se aplică și în cazul scăderii de buget. Însă, trebuie să fii atent și la strategia de bidding folosită. Dacă modifici bugetul, ai grijă ca și strategia de bidding să fie ajustată.

 

#6 Cât de des ar trebui să fac modificări în campanii? 

ALT

Odată lansate campaniile de Facebook, foarte mulți advertiseri tind să facă foarte multe schimbări încă din primele zile de când au început să ruleze. Asta, în special dacă rezultatele nu apar rapid.

O recomandare de la Facebook este ca în primele 7 zile să eviți să faci modificări. La început, ad set-urile intră în procesul de learning, timp în care sistemul învață către ce useri să îți livreze ad-urile. Orice schimbare majoră (ex: de buget, de targetare, placement, creative) poate face ca procesul de learning să fie reluat. Asta înseamnă mai mult timp de învățare pentru sistem, rezultate întârziate și buget consumat ineficient.

Ulterior, pentru optimizări, recomand să existe intervenții săptămânale în care poți să modifici bugetele, bidding-ul, să pui în pauză ce nu performează, să creezi noi campanii sau să aduci modificări mici dar necesare targetărilor sau creativelor.

Nu uita să analizezi rezultatele iar atunci când faci modificări, raportează-te măcar la rezultatele din ultimele 7 zile și nu pe o perioadă mai scurtă.

 

#7 De ce campaniile de Facebook nu performează? 

În general, sunt câteva cauze principale pentru care campaniile nu performează:

  • Ad set-urile nu consumă suficient buget.  E posibil ca ad-urile tale să nu fie competitive în cadrul licitațiilor iar sistemul le afișează mai rar. Asta înseamnă și rezultate insuficiente pentru a se face optimizarea.
  • Costurile de promovare sunt prea mari pentru ca promovarea să fie profitabilă.
  • Nu folosești excluderi în targetare iar algoritmul inițial încearcă să targeteze acei useri despre care are informații (ex: userii care au interacționat cu pagina de Facebook, contul de Instagram, cu site-ul etc.) iar de cele mai multe ori, costurile/ rezultat sunt bune. Însă, odată epuizate acele audiențe, încearcă să găsească useri noi, cu interese și comportamente similare. Iar în această etapă, costurile/ rezultat e posibil să înregistreze creșteri. De aceea, e important să targetezi separat audiența caldă de cea rece, alocând bugete diferite și având mesaje separate.
  • Creativele nu au un mesaj și vizualuri suficient de catchy pentru a atrage atenția.
  • Nu ți-ai setat corect obiectivele și în consecință nici tipurile de campanii care să te ajute să performezi.
  • Nu urmărești metricii corecți în evaluarea rezultatelor.
  • Nu testezi suficient atât la nivel de targetare cât și la nivel de creative.

 

#8 Cum să îmi optimizez campaniile de Facebook Ads? 

În ultima perioadă, algoritmul s-a schimbat iar atunci când rulezi campanii pe Facebook și Instagram, trebuie să ții cont de câteva elemente-cheie pentru o optimizare eficientă.

  • Ia în calcul diversificarea audiențelor targetate atât la nivel de interese și comportamente cât și prin folosirea de audiențe asemănătoare traficului pe site sau remarketing. Nu te bloca doar la câteva audiențe care tu crezi că se potrivesc cel mai bine targetului tău. Uneori și audiențele broad aduc rezultate foarte bune.

 

  • Verifică overlap-ul audiențelor. Atunci când ai audiențe care se suprapun, poți licita împotriva ta. Unele ad-uri vor câștiga licitația și voi fi livrare, vor aduce rezultate, pe când celelalte vor pierde licitația, vor înregistra rezultate din ce în ce mai slabe și vor consuma din ce în ce mai puțin buget. Suprapunerea audiențelor se poate verifica de la secțiunea Audience din contul de publicitate sau, din Account Performance. Pentru a evita suprapunerea, folosește exluderi (ex: userii care au cumpărat în ultimele 14, 30 zile etc.) Nu folosi audiențe prea restrânse, de câteva mii de useri (cu excepția celor de remarketing). Pentru o expunere mai mare, e recomandat ca audiența targetată să nu fie prea complexă, cu multe constrângeri la nivel de interese și comportamente.

 

  • Dacă desfășori campanii de conversii sau vânzare din catalogul de produse, ai grijă ca ad set-urile tale să înregistreze săptămânal minim 50 evenimente în funcție de care se face optimizarea ex: product view, add to cart, purchase etc. Atunci când nu le obții, poți schimba evenimentul (ex. dacă ai optimizarea pentru achiziții, poți modifica pentru adăugări în coș), poți modifica audiența, bugetul sau creativele.

 

  • Ai grijă să se consume bugetul alocat. În ultima perioadă, am observat că în cazul tot mai multor ad set-uri setate pe lowest cost (lași sistemul să îți aducă rezultate la cele mai mici costuri/ rezultat), bugetul se consumă într-un procent mult prea mic. Sau, mai există posibilitatea în care îi pui un cost cap sau un target cost/ rezultat prea mic pentru ca ad-ul să poată intra în licitație și, din nou, bugetul alocat nu se consumă. Același lucru se aplică și în cazul bid-ului prea mic. Urmărește constant rezultatele și spendul și realizează modificările necesare pentru a te asigura că ad-urile îți sunt livrate în condiții normale.

 

  • Atenție la Learning și Learning Limited. După crearea unui ad set, acesta intră în faza de learning, timp în care algoritmul învață către ce useri să îți livreze ad-urile. În această perioadă (care durează de obicei apx. 7 zile), se recomandă să nu se facă nicio modificare care ar putea determina sistemul de învățare să o ia de la început. Se poate întâmpla ca odată ce ad set-urile ies din faza de learning, să intre în cea de learning limited. Acest lucru este din cauza faptului că ele nu reușesc să obțină acele 50 de evenimente săptămânale în funcție de care se face optimizarea (adăugări, achiziții, lead etc.). Dacă bugetul alocat se consumă, dar totuși e prea mic, o soluție este să îl crești. Însă,  creșterea trebuie să se facă treptat, cu 15%-20%.

 

  • Testează automatic placements vs. placement customization. În cazul primei variante, sistemul îți livrează ad-urile către cele cele mai performante placements. Aici e foarte important să folosești bannere & videouri customizate. Alegând varianta 2, tu decizi către ce placements sa se facă livrarea (ex: feed, stories, messenger etc.).

 

  • Atenție la ad-uri. E important ca ad-urile pe care le creezi să spună o poveste cu care userii să rezoneze și să interacționeze.  Încearcă minim 3 tipuri de ad-uri/ ad set și vezi ce performează cel mai bine la nivel de mesaj și material vizual (bannere, caruseluri sau conținut video). Ulterior, poți face ad-uri similare cu cel care generează cele mai bune rezultate, schimbând doar câte un element (ex: headline-ul).

 

  • Modifică strategia de bidding în cazul în care ai setat un bid necompetitiv. Dacă folosești target cost pentru a controla costurile însă bugetul nu se consumă, ia în calcul să-l schimbi cu cost cap spre exemplu. Îi va da mai multă libertate sistemului de a cheltui bugetul și de a genera cât mai multe rezultate. Folosind această strategie, ai mai puțin control asupra costului/ rezultat, însă, ai mai multe șanse ca ad-urile să se livreze și să obții rezultate.

 

  • Un sfat important de care trebuie să ții cont este că atunci când creezi o nouă campanie, un nou ad set sau ad, să nu îl programezi să pornească seara. Recomandat este să înceapă să se livreze de dimineață. Astfel, are mai multe șanse să strângă mai multe date relevante pentru optimizarea livrării, mai mult engagement și mai multe șanse de câștigare a licitațiilor.

 

#9 Ce trenduri sunt în promovarea pe Facebook in 2020? 

ALT

Platforma s-a schimbat, la fel și algoritmul de livrare a ad-urilor. Noi trenduri apar de fiecare dată. Iată doar câteva dintre ele:

  • Folosește de creative dinamice.  Îți permit să uploadezi versiuni multiple de imagini, headlines și texte care vor fi combinate de platformă pentru a găsi variantele câștigătoare. Dacă ai un buget mic, nu uploada foarte multe variante deoarece fiecare variație are nevoie de cel puțin 500 impresii pentru ca sistemul să testeze și să strângă datele necesare.

 

  • Folosește Facebook Ad Library pentru pentru a îți lua doza de idei de la concurență. Inspiră-te dar nu copia!

 

  •  Messenger ads. Interacționează mult mai rapid cu clienții tăi. Folosește mesaje automate și raspunde-le în timp real, oferă-le informațiile de care au nevoie și facilitează procesul de achiziție.  Iar costurile/ rezultat sunt relativ mici comparativ cu cele ale campaniilor de conversii spre exemplu.

 

  •  Dacă ești la început de drum și încă nu știi exact ce targetări sunt mai potrivite pentru business-ul tău, încearcă segmentarea pe “engaged shoppers”– utilizatorii pe care sistemul îi consideră în urma comportamentului ca făcând achiziții frecvent. Ține cont că astfel vei obține o targetare mai calificată, însă, fiind un comportament folosit de mulți advertiseri în targetare, costurile/ rezultat pot fi ceva mai mari.

 

  • Folosește Campaign Budget Optimization (CBO). Realizează mai multe ad set-uri cu targetări diferite, setează un buget comun la nivel de campanie și lasă sistemul să optimizeze pentru tine și să consume bugetul în funcție de rezultatele obținute.

 

  •  Placement Optimisation – platforma îți pune la dispoziție o multitudine de placement-uri (ex: feed, stories, messenger, instant articles etc.) O practică recomandată este folosirea placement-urilor automate și oferirea unei libertăți mai mari sistemului de optimizare a afișării. Tocmai de aceea, e important ca vizualurile să respecte dimensiunile recomandate de platformă.

 

 

#10 Cum targetez urmăritorii competiției? 

Iată două metode eficiente prin care poți targeta urmăritorii concurenței și poți găsi useri cu interese similare:

  • Verifică dacă competitorul tău este catalogat de Facebook ca și interes pe care îl poți targeta. Pentru asta, el trebuie să fie cunoscut pe piață și să aibă o bază de urmăritori foarte mare. Astfel, poți targeta userii care au apreciat pagina sa de Facebook, printre care se află și o parte din clienții săi.

 

  • Folosește Audience Insights – Poți face segmentare în funcție de interese unde poți adăuga paginile competitorilor. Astfel, poți vedea caracteristicile urmăritorilor acestora, plus interesele adiționale.  Nu există o acuratețe de 100%, însă acest research poate fi folositor pentru noi surse de inspirație pentru targetarea unor utilizatori cu potențial mult mai mare de a converti.

 

Răspunsurile la întrebările de mai sus le-am aflat în timp, testând foarte multe pe conturile din portofoliul agenției, dezvoltând strategii și optimizând campanii pentru rezultate din ce în ce mai bune. Promovarea pe Facebook și Instagram este un proces în continuă schimbare iar ceea ce funcționa acum un an, anul acesta nu mai are același impact. Tocmai de aceea, am sumarizat cele mai importante bune practici recomandate pentru promovarea din 2020.

Sper că ți-au fost de ajutor iar dacă ai nevoie de sprijin pentru promovarea afacerii tale, nu ezita să ne dai de veste.

 

*Imagini preluate de pe www.freepick.com

Intrebari frecvente

Intrebari Frecvente

Cu ce tipuri de campanii ar trebui să încep promovarea pe Facebook și Instagram?

Spre exemplu, dacă trebuie să promovezi un magazin online la început de drum, poți începe cu campanii de generare de trafic pe site, brand awareness sau engagement. Ulterior, focusul va fi pe generarea de achiziții, optimizarea costului/ conversie și creșterea ROAS-ului.

Cum calculez bugetul de care am nevoie în promovare?

Desi implica multe variabile, vom folosi urmatorul exemplu: dacă un cost acceptabil/ client este de 10 ron și ai nevoie de minim 500 clienți/ lună, bugetul de pornire poate fi în jurul sumei de 5000 ron/ lună.

Cum găsesc audiența potrivită?

Un tool de analiză pe care îl poți folosi este Audience Insights din platforma de Ads Manager.
O altă metodă este Facebook Suggestion Tool. Îl poți folosi atunci când creezi o nouă audiență
Arunca o privire si la datele din Google Analytics, din secțiunea de Behavior.

articol scris deClaudia Drăgulin

Este extraordinar atunci când mesajul meu ajunge la mii, sute de mii, milioane de oameni. Ador tot ce ține de Social Media iar online-ul este "acea motivație care îmi transformă jobul într-o pasiune".

vezi articolele scrise de Claudia