Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Cum să te reinventezi după o perioadă de criză?

Atunci când au fost luate primele măsuri împotriva răspândirii Coronavirusului, ownerii de businessuri nu știau exact ce urmează, ce afaceri râmân în picioare și cum o să evolueze situația. La aproape o lună și ceva după, lucrurile au început să fie mai clare pentru toată lumea și astfel a apărut o diferență între verticalele care s-au menținut, cele care au înregistrat scăderi mari sau cele care au înregistrat chiar creșteri în această perioadă.

În plus, tot mai multe business-uri au început să gândească și să abordeze strategii specifice domeniului. Unele firme au găsit o modalitate de a face față schimbărilor, altele însă se concentrează mai mult pe perioada în care totul va reveni la normal.

În tot acest timp, noi am citit statistici și păreri din mediul antreprenorilor pentru a pune cap la cap câteva opinii despre cum a afectat pandemia diferitele întreprinderi. Din toate informațiile pe care le-am strâns, dar și din aspectele pe care noi le-am observat și le-am luat în calcul, am construit acest articol. Credem că indiferent că îl vei citi acum sau în cazul în care va exista la un moment dat o nouă criză, îți va fi de ajutor.

 

De ce o perioadă de criză poate fi momentul potrivit să îți deschizi o afacere?

 

Poate sună a clișeu sau ca una dintre vorbele pe care le auzi mereu de la prietenul mai înțelept, dar orice piedică te face mai puternic și poate deveni de fapt o oportunitate de creștere. Dacă ne întrebi pe noi de ce să încerci, am găsi câteva motive bune, însă ne rezumăm aici doar la câteva dintre ele:

Instinctele de supraviețuire te vor face mai puternic

Să începi o afacere de la zero în plină criză, nu este cu siguranță un lucru ușor, dar asta te va împinge în a lua decizii mult mai calculate și mai înțelepte. O strategie bine gândită pe timp de criză te va ajuta pe termen lung.

Este momentul ideal să vii cu idei, servicii sau produse inovative

În momentele de criză, antreprenorii merg la sigur și asteaptă ca totul să treacă. Tocmai de aceea, în timp ce concurența ta se bazează pe lucrurile deja știute, tu poți să încerci ceva nou pentru a ieși în evidență. Poate un produs sau un serviciu care se poate integra perfect în acest context, poate e cazul să faci un rebranding sau să te focusezi pe valorile businessului tău.

Ai mai mult timp la dispoziție să te gândești la cea mai bună strategie

Lumea s-a oprit puțin în loc, chiar dacă există un ritm în care totul funcționează. Așa că faptul că nu te mai poți plimba, nu mai poți ieși cu prietenii sau pleca în vacanțe poate fi un avantaj pentru tine. Ai mai mult timp să dai naștere ideii de afacere care ți-a trecut până acum prin minte fugitiv.

Costurile de promovare în online sunt mai mici acum

Criza a împins firmele mici în special să renunțe la marketingul online din lipsă de buget, ceea ce pentru tine nu este un lucru rău. Fiind mai puține business-uri care licitează pentru afișarea în online, spațiul este mai mare și costurile mai mici. Poți veni cu o strategie de brand awareness bună astfel încât să folosești costurile scăzute pentru a te face cunoscut.

Vinzi mai ușor pentru că te folosești de mediul online

Online-ul s-a dezvoltat foarte mult în ultima perioadă, iar mai ales acum este un factor important pentru businessuri. Din cauza faptului că foarte multe afaceri au fost închise pe perioada pandemiei, supraviețuirea lor s-a bazat pe vânzările în online.

Reduci costuri de chirie și întreținere a spațiilor de lucru

În cazul în care afacerea ta nu necesită prezența fizică la locul de muncă, ai oportunitatea de a obține profit și în același timp de a reduce costurile presupuse de un sediu (chirie, întreținere, etc).

 

Tipuri de business-uri pe care le-ai putea dezvolta în această perioadă

Poți să începi un business nou pe parcursul unei crize? Da, poți. Sigur că va fi puțin mai greu, mai ales în cazul în care nu ai niște economii puse deoparte. De asemenea, este foarte probabil ca începutul să fie unul greu, rezultatele să nu apară repede sau să nu fie cele la care te așteptai. Dar asta doar pentru că nevoile de consum se schimbă pe timpul unei crize, așa că trebuie să gândești o strategie bună.

Dacă încă te mai gândești cum ai putea să intri pe piață acum sau cum să îți transformi afacerea pe care o ai deja, ți-am lăsat mai jos câteva idei pe care ai putea să le iei în calcul.

 

a) Magazine online care vând produse foarte căutate

Pe timpul crizei au apărut foarte multe magazine alimentare online pentru ca oamenii au nevoie în continuare de produse, dar evită să iasă din casă din cauza virusului.

Chiar dacă avem voie să ieșim să facem cumpărături, o alternativă online este mult mai sigură, evitând astfel contactul cu alți oameni. În plus, pe lângă siguranță, scutești și timpul pierdut pe care l-ai putea folosi în favoarea altor activități și nici nu mai trebuie să te cari cu toate cumpărăturile în mijloacele de transport, în cazul în care nu ai o mașină personală.

Astfel, utilizatorii încep ușor-ușor să obișnuiască să comande online, ceea ce nu face altceva decât să te ajute pe viitor.

 

b) Servicii de marketing, SEO, web design sau design grafic

Marketingul online, web design-ul, SEO sau serviciile de design grafic vor fi căutate în permanență deoarece antreprenorii încep să înțeleagă tot mai bine importanța prezenței în online. În plus, în plină criză, fiecare business se străduiește să fie cât mai activ, să aducă ceva în plus față de concurență și să iasă în evidență.

 

c) Servicii de livrare

În momentul actual ne confruntăm cu o criză economică neobișnuită cauzată de un inamic invizibil. Problema nu se reduce numai asupra veniturilor și profitului afacerilor, ci ține și de sănătatea oamenilor care acum sunt nevoiți să stea cât mai mult în casă. Tocmai de aceea, firmele de curierat sunt din ce în ce mai căutate, indiferent că este vorba de contracte cu alte firme sau de faptul că oamenii trimit colete celor dragi. Cu siguranță, este una dintre cele mai profitabile afaceri în contextul actual.

 

d) Service-uri sau spălătorii auto

Criza îi poate face pe oameni să își schimbe planurile, cel puțin pe o durată determinată de timp. Este foarte probabil ca cineva care se gândise să își cumpere o mașină nouă, să renunțe momentan la această idee din cauza incertitudinii. În schimb, este tentat să își repare vechea mașină astfel încât să aibă un mijloc de transport, iar banii strânși să fie păstrați în cazul unor vremuri mai grele.

 

e) Tutoriale și cursuri online pe diferite domenii

O criză poate duce, așa cum se întâmplă și în cazul crizei create de pandemia cu COVID-19, la închiderea unor societăți, deci automat și la pierderea locului de muncă de către angajații acesteia. Persoanele aflate în această situație încearcă să se reprofileze, chiar dacă este nevoie să învețe lucruri noi. În plus, așa cum se întâmplă acum, mulți dintre noi avem mai mult timp și încercăm să profităm de el pentru a ne dezvolta. Cursurile online sunt exact ceea ce caută cineva acum pentru că poți învăța sau aprofunda anumite cunoștințe de la distanță.

 

 f) Echipamente de fitness, consiliere nutrițională și programe de exerciții online

Acum că sălile de fitness sunt închise, singura variantă care rămâne este să exersezi acasă. Pentru sportivi sau pentru cei care mergeau la sală frecvent este o adevărată provocare pentru că în mod evident, acasă nu au toate echipamentele de care au nevoie. În plus, faptul că suntem nevoiți să stăm cât mai mult în casă, că nu mai avem la fel de multă activitate, ne face să depășim puțin limita cu mâncatul, nu-i așa? Tocmai de aceea, tot mai multe persoane apelează la programe de exerciții pe care le poți face acasă și la un plan nutrițional realizat de specialiști.

 

g) Librărie online, jocuri și alte articole pentru hobby-uri

Ai spune că dacă este criză economică, nimeni nu mai cumpără nimic în afară de strictul necesar. Însă acest lucru nu este în totalitate adevărat. De ce? Pentru că acum consumatorii sunt împărțiți în două categorii: cei care se rezumă la cumpărăturile produselor necesare și fac economii și cei care doresc să se bucure și de timpul liber și să facă ceva ce le place. Așa că vor căuta cărți, jocuri video, chiar și articole de pictat, grădinărit, etc.

 

 h) Telemedicina sau servicii medicale oferite de la distanță

În contextul pandemiei de COVID-19 suntem încurajați să stăm cât mai mult în casă și să mergem la doctor doar în cazuri de urgență. Pentru cei care au nevoie de rețete odată la ceva timp sau care prezintă anumite simptome ce ar putea indica spre alte afecțiuni, serviciile medicale online sunt o soluție bună. De asemenea, pentru mămicile care au nevoie de îndrumarea pediatrului pentru nou-născut, această opțiune este mult mai sigură decât vizita la doctor.

 

Cum să îți reinventezi afacerea?

Vremurile grele cer măsuri noi, altfel spus criza asta provocată de pandemie nu ar trebui să te sperie foarte rău, ci să te ambiționeze să îți reinventezi afacerea. Din experiența noastră și din a altora (care au împărtășit-o cu noi), am aflat că există câteva etape esențiale atunci când vine vorba de renașterea unei afaceri.

 

1. Descompunerea strategiei actuale

Este important să înțelegi fiecare piesă din afacerea ta, cum a fost gândită inițial, ce a funcționat, ce nu și ce ai putea schimba. De aceea, trebuie să acorzi atenție asupra a 8 elemente de bază: segmentarea pieței, USP (Unique Selling Proposition), canalele de comunicare, relația cu clienții, activitățile principale, produsele sau serviciile vândute, resursele materiale și umane, partenerii, costurile și profitul.

După ceva timp de când ai deschis afacerea, poate că ai o altă viziune asupra pieței și asupra a ceea ce trebuie să schimbi.

 

2. Găsirea unor soluții și alternative

După ce ai pus pe listă toate elementele de mai sus și ai realizat o analiză, poți trece la o nouă etapă, și anume: găsirea unor alternative pentru lucrurile pe care vrei să le schimbi. Pune într-un document toate ideile care îți vin în minte și nu ezita să ceri păreri partenerilor, angajaților sau chiar clienților. O părere din exterior nu strică niciodată.

 

3. Testează ideile strânse în etapa anterioară

De exemplu, dacă te-ai gândit că ai putea să aduci un plus produsului sau serviciului prin introducerea anumitor dotări, poți realiza o analiză cantitativă pe baza chestionarelor. Astfel îți intrebi clienții ce părere au despre această idee și dacă o găsesc utilă.

 

4. Pune în aplicare ideile care au rămas în picioare

Ultimul pas în reinventare este crearea unor prototipuri. Dacă lansarea prototipului are succes și ajunge la rezultatele așteptate, atunci te poți gândi serios la introducerea noului produs/serviciu pe termen lung.

 

Suntem convinși că aproape toți antreprenorii au trecut în aceste luni prin situații mai dificile, pe care nu le-au întâlnit până acum și credem că toți merită încurajări. Sfatul nostru, indiferent că ai o afacere mică, la început de drum sau un business cu istoric, este să fii inventiv și să ieși din tipar. În sensul bun, desigur. Just think outside the box. 😊

Am trecut prin revistă aproape toate informațiile care credeam că ți-ar fi de ajutor pentru un nou început. Ne-ar plăcea să auzim și părerea ta, dar și ce idei ai avut tu pentru a trece cu bine peste această etapă.

 

articol scris deMădălina Bădescu

vezi articolele scrise de Mădălina