Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Cum să scrii articole de impact care să atragă cât mai mult trafic?

Știai că cele mai vechi scrieri sunt cele ale civilizației sumeriene și datează încă din 3.200 Î. Hr? Ei au folosit foarte mult scrierea cuneiformă cu ajutorul căreia formau simboluri cu bețișoare de lemn pe tăblițe de lut. Istoricii au descoperit că pe cele mai vechi tăblițe sumeriene erau înscrise tranzacțiile comercianților ce foloseau la recunoașterea calității mărfii.

Ai putea să te întrebi „Ce legătură au tăblițele comercianților sumerieni cu scrierea articolelor care vând?”. Cea mai de preț lecție pe care o putem învăța de la vechii scriitori sumerieni este chiar scopul pentru care creezi un text.


1.) Scrie cu un scop

Fie că este vorba despre un articol SEO, de content marketing sau un comunicat de presă, în primul rând trebuie să știi foarte clar scopul cu care faci acest articol. Dacă nu știi cum să te organizezi sau să identifici scopul, adu-ți aminte că actul de comunicare poate avea trei funcții: de informare, reamintire și convingere. Scopul unui articol este cel mai important pas pentru că determină anumite metode de care să te folosești pentru a sări peste aceleași etape de fiecare dată când vrei să așterni cuvinte pe hârtie.

Cu siguranță nu ai scrie un articol pentru o revistă academică în același fel cum ai scrie o recenzie despre ultimul un film experimental al lui Jodorowsky. Pe scurt, odată scopul stabilit, e timpul să te gândești la cine vrei să citească paragrafele tale.


2.) Scrie pentru cineva specific

Ar putea părea unul din cele mai banale sfaturi referitoare la cum te poți apuca de scris, însă este, de asemenea, unul din cele mai folositoare. De exemplu, dacă ai nevoie să scrii un articol despre sărbătorile pascale ai putea face asta dintr-o mulțime de perspective diferite. Poți scrie despre Paște ca sărbătoare religioasă, moment biblic, tradiții românești, obiceiuri internaționale, amestecul cultural occidental în societatea românească și altele. Important este să știi pentru cine scrii: dacă vei scrie un articol în care promovezi coșurile cadou de Paște pentru consumatorul de rând va trebui să folosești alte tehnici decât dacă ai scrie pentru segmentul business.


3.) Un titlu bun, dar nu „click-bait”

Cel mai important segment din textul tău e, fără doar și poate, titlul. Ar trebui să acorzi o atenție specială titlului deoarece majoritatea cititorilor vor continua doar dacă au o informație relevantă acolo. Mai ales dacă articolul va fi pus pe Internet, e foarte important să poți înfățișa tema centrală într-o frază „cu lipici”.

Cu toate astea, un titlu click-bait nu va aduce niciodată o încredere mai mare din partea cititorilor deoarece se bazează pe minciuni sau jumătăți de adevăr spuse cât mai atractiv. Chiar dacă ar fi ușor să creezi un titlu răsunător pentru o publicație despre natură și animale cum ar fi „S-au descoperit urși koala pe Lună” probabil că reacția pe care o vei stârni va fi de amuzament și neîncredere.


4.) Scrie un „schelet”

Se spune că unul din testele prin care îți dai seama că o idee valorează un milion de dolari este să o poți explica unui necunoscător în 30 de secunde astfel încât să o înțeleagă fără probleme. În mod similar, înainte să te pui pe lovit tastele laptopului cu buricele degetelor, structurează un „schelet” epic. Practic, organizează-ți articolul într-o propoziție principală care va fi tema și care va include scopul și publicul țintă. Apoi, poți trece la a detalia 4-5 idei ce vor constitui subtitlurile paragrafelor.

Ai ajuns deja în punctul în care ai alcătuit o structură clară, acum nu mai rămâne decât să treci la modalitățile și tehnicile cu ajutorul cărora să exprimi ceea ce ai de spus.


5.) Folosește surse de informații de încredere

Atunci când trebuie să faci o cercetare pentru a crea un articol, vei avea nevoie de surse de informații pe care să te poți baza. Nu e o problemă doar de etică să folosești informații reale în text, ci e o problemă și cu pierderea încrederii cititorilor în articolele tale. Cu cât vei verifica fiecare sursă pentru a oferi soluții și răspunsuri mai bune, cu atât textul tău va fi mult mai relevant pentru cei care îl vor citi.


6.) Tonalitatăți diferite pentru scopuri diferite

Felul în care scrii este mult mai important decât ceea ce scrii. Cea mai banală perspectivă poate fi exprimată maiestuos și transformată într-o adevărată lectură beletristică. Din păcate, reversul medaliei este și mai probabil: foarte multe idei și concepte de geniu se pierd în paragrafe forțate, lipsite de emoție sau tărie.

Stilul de a scrie este ceva cu totul personal și e caracteristic fiecărei persoane în parte așa că acum am să mă refer la tone of voice din perspectivă subiectivă și obiectivă. Imaginează-ți că trebuie să scrii un comunicat de presă legat de un produs naturist. Mai mult ca sigur că nu îl vei scrie debordând de adjective, metafore și trucuri stilistice obositoare. Nu își au rostul. Altfel, dacă vei alcătui câteva paragrafe personale, desigur că îți vei putea permite să faci lucrurile în felul tău, din perspectiva ta, la persoana I.


7.) Aranjează textul pentru a fi citit cât mai ușor

Deși sunt multe modalități de exprimare verbală scrisă, nu toate sunt indicate atunci când vrei să scrii un articol de content. Prescurtările, termenii științifici, lipsa diacriticelor nu vor ajuta un cititor să parcurgă textul tău. Încearcă să faci în așa fel încât să folosești un limbaj uzual, fără artificii inutile de stil.

Folosește paragrafe și adaugă spații albe pentru a face textul mai ușor de citit. Chiar dacă cineva va avea articolul tău în față, sunt mari șansele să nu aibă timpul necesar să îl parcurgă cap-coadă, așa că subtitlurile atractive sunt o idee foarte bună pentru a putea capta tema centrală.

Folosește poze în textele tale deoarece sunt o metodă bună de a aerisi formatarea și de a adăuga un punct de interes instantaneu. Ai grijă să faci în așa fel încât pozele pe care le intercalezi să fie relevante subiectului!

În cele din urmă, folosește-te de formatarea și editarea textului atât italic, cât și bold pentru a evidenția ideile cele mai semnificative.


8.) Fă un exercițiu de stil: scrie fără să ștergi nimic 1000 de cuvinte și recitește-le

Ce încerc, de fapt, să spun e că atunci când scrii vei adăuga fără să vrei foarte multe influențe de oriunde: asta înseamnă de la o poveste sau o poezie care ți-a plăcut în gimnaziu până la un roman de Joyce de o complexitate rigidă.

Chiar dacă nu știi, ai un stil al tău. Acum trebuie doar să îl rafinezi pentru obiectivele tale.

Ca să îți identifici mai ușor felul în care scrii, fă acest exercițiu: așterne 1000 de cuvinte despre orice fără să ștergi nimic. Apoi, recitește-le după o zi. E foarte ușor să contextualizezi toate informațiile pe care le digeri de la filme la știri și reviste.

Cel mai mare clișeu pe care ți-l poate oferi cineva e să scrii așa cum îți vine, dar de foarte multe ori nu îți dai neapărat seama de naturalețea ideilor scrise și nu poți să îți editezi textele dacă nu identifici figurile de stil folosite exhaustiv, repetițiile și cuvintele alambicate ca acel „exhaustiv” pe care tocmai l-am adăugat. (^_-)


9.) „Ars longa, vita brevis” sau cum să știi să te oprești din editat

Aforismul lui Hipocrate e folosit foarte mult în contexte diferite, dar el se referă la timpul necesar învățării și practicării medicinei. În cazul alcătuirii articolelor, se poate spune același lucru: fluiditatea, măiestria și volumul sunt caracteristici care vin în timp. Oricât de frumos ar fi să poți citi trei titluri de articol online despre cum să scrii și apoi să îți însușești imediat acest meșteșug, cel mai probabil este că vei deveni mai bun cu timpul, exersând.

Luând același aforism înțeles uzual, că important este să nu acorzi prea mult timp transformării acestui proces într-o artă, consider că și volumul e o calitate în sine. Atunci când ai nevoie să faci câteva articole într-un timp relativ scurt, cel mai important este să le duci la bun sfârșit și nu, de exemplu, să verifici dacă ai scris un cuvânt de mai mult de 5 ori în 150 de cuvinte.


10.) Scrie personal

Atunci când scrii, o abordare care nu dă greș aproape niciodată este să fii personal. Încearcă să implici persoanele care citesc în textul tău cu ajutorul întrebărilor ca:

-De când așteptai să citești ceva nou despre… ?

-Care crezi că e soluția la întrebarea… ?

-Ce părere ai despre soluțiile oferite mai sus?

Un alt truc cu ajutorul căruia poți personaliza foarte ușor un text este să recurgi la empatie și imaginație. Micile exerciții de imaginație și implicare afectivă sunt excelente pentru a capta atenția cititorilor. Folosește expresii și propoziții cum sunt:

-Imaginează-ți că …

-De exemplu…

-Cum te-ai simți dacă…


11.) Recitește & editează

E foarte ușor să scapi anumite cuvinte repetate la nesfârșit, greșeli gramaticale sau alte propoziții care sună nu tocmai plăcut. Capacitatea de a-ți fi propriul critic e esențială în a scrie eficient. Nu doar greșelile evidente trebuie schimbate ci și micile aliterații pot atrage atenția în mod nedorit. Recitit, textul îți va părea mult mai clar, iar dacă vei afla că, din contră, ce ai scris e prea ermetic, nu trebuie decât să schimbi termenii complecși cu alții simpli.

În cele din urmă, a scrie nu e o știință exactă și există mai multe modalități de a ajunge la un rezultat similar. Cu timpul, și experiența își va spune cuvântul așa că aventurează-te în cât mai multe competiții de scris și profită de oportunități din cele mai diverse de a te exprima astfel. Frazele vor curge mai natural, draft-urile tale vor fi din ce în ce mai bune și diferența dintre ceea îți dorești să exprimi și ceea ce se înțelege la prima citire va fi minimă.

Pentru tine, care e cel mai bun sfat pentru a scrie pe care l-ai primit până acum?

articol scris deDragoș Harabagiu

Sunt pasionat de copywriting și strategie de brand, iar o dimineață obișnuită o încep citind AdvertisingAge la o ceașcă de cafea. Îmi plac filmele lui Wes Anderson și să fac mișcare cât mai des.

vezi articolele scrise de Dragoș