Avem nevoie de acceptul tau!
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a gun.ro cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie.

Iti multumim pentru acest accept si iti reamintim ca iti poti schimba in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.

Politica de confidentialitate & Cookies

Aventurile lui Billy in Marketingul Online – Curs Introductiv

Echipa Gun s-a marit si de cateva saptamani si avem un nou junior in agentie: Billy. Daca inca nu ati auzit de el, dati-ne follow pe Instagram, urmariti-ne pagina de Facebook si blogul, fiindca periodic vom publica postari si materiale interesante despre aventurile sale in lumea marketingului online.

Fiind la inceput de cariera, noi, colegii de la Gun, ne vom transforma in adevarati profesori si, periodic vom publica articole prin care il vom invata pe Billy pas cu pas cum poate sa devina un adevarat online marketing specialist. Ii vom da sfaturi utile despre cum sa creeze o strategie de marketing online si vom dezbate pe rand cele mai populare canale de promovare. Cu siguranta aceste materiale vor fi foarte utile pentru oricine isi doreste sa devina specialist sau are un business si isi doreste sa il promoveze cat mai eficient. Asadar, fiti cu ochii pe noi!

Claudia: Billy, esti pregatit sa incepem?

Billy: Cu siguranta! Sa trecem la treaba! As veni si cu o prima intrebare: de ce e asa important sa te promovezi online? 

Claudia: Billy, gandeste-te doar la faptul ca in Romania suntem aproximativ 19 milioane de oameni, din care aproape 12 milioane, avem acces la internet. Romania a avut cea mai mare crestere in e-commerce in 2018 la nivel European, iar magazinele online s-au dublat fata de 2017, ajungand la un numar de aproximativ 15.000 (in 2018, cf. unui studiu GPeC) si numarul acestora este in crestere!

Billy: Si cati utilizatori sunt pe retelele sociale?

Claudia: In 2018, pe Facebook erau 10 milioane de utilizatori, 1.9 milioane pe LinkedIn, 1.1 milioane pe Instagram (50% dintre utilizatori sunt activi lunar), 862.000 pe YouTube si apx. 96.330 de bloguri (din care 6.384 active). Iar cifrele au tot crescut de atunci. Ce ne spun aceste date?

Billy: Ca retelele sociale sunt tot mai populare in Romania, iar userii sunt tot mai conectati cu tot ce se intampla in mediul online. Iar daca prioritatile userilor in Social Media sunt interactiunile cu prietenii, si brandurile au de castigat prin prezenta in online, mai ales daca tonul comunicarii este unul mai friendly si cu focus pe userii care le urmaresc activitatea.

Claudia: Exact! Tocmai de aceea e important ca orice business sa aiba o pagina de Facebook, un profil de Instagram, un profil pe LinkedIn si un canal de YouTube (in masura in care se poate). Trebuie sa aiba un plan de comunicare coerent si o strategie adaptata fiecarui canal. Trebuie sa acorde atentie comentariilor, review-urilor, fiindca userii sunt tot mai interesati de mesajul brandurilor, de modul in care il transmit si sunt influentati de parerile celorlalti clienti si de review-urile pe care le posteaza.

Billy: Practic, userii inainte de a iti deveni clienti, fac un research despre tine, mai ales daca nu te cunosc si lipsa prezentei pe retelele sociale poate genera neincredere.

Claudia: Exact. Apropo de asta, este foarte important ca atunci cand un brand intra in online, la inceput, focusul nu trebuie sa fie pe vanzari, cereri de oferta etc. ci pe brand awareness, pe informarea si educarea publicului sau. Inainte de a lua o decizie, un user interactioneaza de regula cu un brand de 5-6 ori. Iar ulterior, campania de awareness o poti rula concomitent cu cea de conversii (cu focus pe achizitii cand incep sa apara rezultate) fiindca un plus de incredere si vizibilitate nu strica niciodata.

Billy: Care sunt cele mari mari plusuri ale marketingului online fata de cel clasic?

Claudia: Plusul cel mai mare este faptul ca poti vedea rezultatele in timp real, le poti masura si poti trage concluzii dupa doar cateva zile de cand ai inceput promovarea. Iti poti calcula eficient bugetul, poti aloca o suma mai mare pe acele campanii care iti aduc cele mai bune rezultate, fara sa astepti finalizarea campaniei, cum se intampla de regula in cazul metodelor clasice de promovare.

In plus, daca vorbim de Social Media, userii reactioneaza destul de rapid fie prin comentarii, mesaje sau review-uri, elemente foarte importante care te pot ajuta pe viitor. Si…sa nu uitam de targetarea audientei. Odata ce ti-ai stabilit tipologia clientului ideal (date demografice, comportamente, interese) este foarte simplu sa ajungi la publicul tau tinta. Platforma de promovare Facebook iti ofera nenumarate posibilitati de targetare, la fel si platforma de Google Ads. Daca campaniile sunt bine implementate, nu mai risti sa consumi buget pe un public care nu este interesat de produsele sau serviciile tale. Asadar, cine nu se promoveaza online, renunta cu buna stiinta la o metoda foarte eficienta de generare de clienti.

Billy: La fel se intampla si atunci cand campaniile nu sunt implementate corect.

Claudia: Da, foarte multi antreprenori aleg sa isi realizeze ei singuri campaniile, unii chiar au cateva conversii si cred ca au descoperit secretul promovarii si strategia care da roade. Insa, exista posibilitatea ca in aceeasi masura, sa consume un buget destul de mare printr-o targetare ineficienta, prin campanii cu obiective care nu se aplica prea mult business-urilor lor, afisandu-se in cautari ce nu au o legatura reala cu oferta.

De aceea, trebuie sa aiba in vedere faptul ca un specialist acorda mult mai mult timp procesului de invatare. Se specializeaza in domeniul respectiv. Merge la cursuri, urmareste bloguri de interes, tutoriale, citeste carti si cel mai important, are exercitiul lucrului pe mai multe conturi, deci, are cumva o privire de ansamblu in ceea ce priveste strategiile de promovare, bugetele investite, corectitudinea targetarii, masurarea si optimizarea campaniilor. Acesta este plusul pe care il aducem noi ca agentie, Billy.

Billy: Daca vorbim de un magazin online (fiindca stiu ca iti place foarte mult sa lucrezi pe e-commerce), de cate vizite am avea nevoie sa obtinem o conversie? Fiindca in functie de asta si de costul/ click, stiu ca ne calculam si bugetul.

Claudia: Vad ca incepi sa inveti si imi plac intrebarile tale! Rata medie de conversie in Romania este de apx. 1%, ceea ce inseamna ca pentru a obtine o conversie, e necesar sa ai 100 de vizitatori pe site. Iar daca ai avea un cost/ click de 0.50 lei sa spunem, trebuie sa investesti 50 lei pentru a aduce acei 100 de useri pe site si pentru a obtine o conversie. Insa, cifrele difera de la business la business, sa stii.

Billy: Apropo de nise, sunt anumite domenii in care majoritatea achizitiilor vin de pe mobile si altele unde desktopul inca este la putere.

Claudia: Da, asa este! Ia in calcul doar faptul ca traficul de pe mobile din magazinele online, in 2018 era de aproximativ 80%, iar anul acesta a crescut si mai mult. De aceea este foarte important sa ai un site mobile friendly. Insa, desi majoritatea traficului vine de pe mobile, sunt domenii unde rata de conversie este mai mare pe desktop (IT&C, Home&Garden etc.) si domenii in care majoritatea achizitiilor se realizeaza de pe mobile (articole pentru copii, beauty etc.).

Explicatia ar fi faptul ca pentru unele produse, decizia de cumparare se face mult mai usor si majoritatea comenzilor sunt de pe mobile, dar mai intra si o alta componenta in ecuatie: cat de optimizat este site-ul pentru mobile. Daca userului ii este dificil sa navigheze, insa este interesat de produsele tale, va reveni de pe desktop si va finaliza comanda. Iar acesta este un caz fericit. Sunt site-uri care au foarte mult de pierdut fiindca inca nu sunt optimizate. In plus, modul in care se prezinta un site, poate fi un factor de incredere sau nu pentru un potential client.

Billy: Referitor la magazine online, cum prefera majoritatea clientilor sa achite? Sau, care sunt proportiile intre cash on delivery si plata online?

Claudia: Romania inca are un deficit atunci cand vorbim despre metodele de plata alese de clientii care comanda online, majoritatea sunt “cash on delivery” tocmai din cauza scepticismului userilor cu privire la securitatea platilor si calitatea produselor. Insa, daca in 2016, 90% dintre useri alegeau “cash on delivery”, in 2018, doar 85% au ales aceasta optiune, ceea ce insemna ca suntem pe drumul cel bun. E un drum anevoios, dar inregistram totusi progrese. Trebuie sa fiu sincera si sa iti marturisesc ca si mie mi s-a intamplat sa comand online si sa platesc la livrare tocmai din cauza scepticismului asupra calitatii produsului. Desi, daca stam sa ne gandim, solutia este aceeasi: returul si perioada standard de zile lucratoare pentru returnarea banilor.

Billy: Ei, Claudia, acum as vrea sa te intreb ceva mai serios: ce canale de promovare sunt mai eficiente daca as fi un client cu un buget limitat? Sa spunem 1500 EUR.

Claudia: Billy, parca am un déjà vu 😊. Sa stii ca multi clienti ne intreaba asta. Nu cred ca exista o reteta general valabila care se aplica la orice client. Bineinteles, daca ai un business, ideal ar fi sa ai toate serviciile active: Facebook si Instagram organic si ads, Google Ads, SEO, sa ai un canal de YouTube, sa ai un cont pe Linkedin. Toate acestea ar insemna o metoda de promovare integrata si mai devreme sau mai tarziu, trebuie sa le bifezi.

Insa, avand un buget limitat, ideal ar fi sa gasesti acel canal care se pliaza cel mai bine pe specificul business-ului tau. Spre exemplu, daca activezi in domeniul industrial si vinzi atat B2B cat si B2C, promovarea pe Facebook nu cred ca e solutia optima. Mai degraba te-ar interesa sa atragi trafic calificat pe site, sa iti optimizezi site-ul dpdv. SEO pentru a avea o pozitie cat mai buna in motoarele de cautare si sa te afisezi cu reclame pe Google catre acei useri direct interesati de produsele pe care tu le comercializezi.

Daca ai avea un magazin online de hainute de copii, ideal ar fi sa introduci in strategia ta promovare atat Google Ads, cat si Facebook si Instagram Ads. Iar daca bugetul tau de promovare ar fi si mai mic, ti-as recomanda sa te focusezi pe Facebook si Instagram deoarece promovarea hainutelor pentru copii se preteaza acestor 2 canale. Produsele sunt vizuale, pot trezi usor interes printr-o targetare corecta, chiar daca acei useri nu cauta in mod activ sa cumpere hainute. Insa, decizia de cumparare se poate lua foarte rapid. Placement-ul preponderent ar trebui sa fie in feed, pe mobile. Practic, fiecarui client care vine in agentie, ii recomandam acele canale care i se potrivesc cel mai bine si in functie de asta, stabilim si ce tipuri de campanii vom rula. Iar ce functioneaza la un business, nu e obligatoriu sa functioneze si la altul.

Billy: In regula, am inteles acum 🙂

Claudia: Billy, data viitoare iti voi da o lista cu cativa KPI pe care orice marketeer trebuie sa ii cunoasca.

Billy: Ok….(S-a terminat cu iesitul. Asta e, trebuie sa fiu silitor si sa invat cat mai repede. Campaniile nu se fac singure!).

 

articol scris deClaudia Drăgulin

Este extraordinar atunci când mesajul meu ajunge la mii, sute de mii, milioane de oameni. Ador tot ce ține de Social Media iar online-ul este "acea motivație care îmi transformă jobul într-o pasiune".

vezi articolele scrise de Claudia